Pooh's Magazine editie 5/95
1 November 1995

Sao Vincente, mist en vulkanen......

Sao Vincente zal de laatste stop zijn op onze vakantietrip naar Cabo Verde. Mindelo de vroegere hoofdstad van Cabo Verde is bij alle zeelieden bekend. Ergens daar midden in de oceaan kun je tanken en bij Shell nog wel, wij vroegen ons af hoe vaak nu zo'n kapitein gaat vliegen of Centerparken van zijn Airmiles...

Sao Pedro is een klein dorpje waar men toevallig een landingsbaan heeft neergegooid. De nadering van het vliegveld per hobbelige Atr is dan ook voor niet vliegers af te raden. Dit door de sterke ruk- en valwinden die van de bergen afkomen.

Ditmaal verblijven we in een pension Avenida, achterafgezien een van de betere slaapgelegenheden op het eiland. Na aankomst volgt een vast ritueel, douchen en de stad bekijken. Mindelo is een hele gezellige stad. Met veel muziek en veel cultuur. Het is niet zo als het verfoeide Praia, Nee deze stad leeft.

Na een aantal Hein(h)ikens te hebben genuttigd op een gezellig terrasje, wordt het tijd om de kooien op te zoeken.

De volgende dag laten we ons brengen naar Baja des Gates, een badplaats die bijna mondain is vergeleken met de andere plaatsen op Cabo Verde. Reden hiervan is dat elke Kaapverdiaan met geld (en vaak is dat dan veel) hier een tweede huis neerzet. Ook kapitaalkrachtige buitenlanders hebben hier een hut laten neerzetten.

Baja des Gates is een natuurlijk zwembad van ruim een kilometer bij 300 meter. Door eb en vloed wordt het water op een of andere duistere wijze verrekte snel gezuiverd. Terwijl buiten de bak golven van een metertje of twee, drie neerdonderen, is het binnen de "muren" stil en prachtig om te snorkelen.

We komen hier weer terug deze week, al zou het alleen maar zijn om de families gezellig te zien barbecuen, dansen, zingen en vooral voetballen.

Trouwens over voetballen gesproken, dat is de volkssport hier. En ik moet zeggen dat er talent genoeg rondloopt.

De aankomende twee dagen rusten we uit. We huren ons een auto en verkennen het eiland. Monte Verde, San Jose, San Pedro en een vulkaan, die ik moet en zal beklimmen. Bij aankomst lijkt de vulkaan klein en ongevaarlijk, maar hier zal ik na afloop op terugkomen. Shit, wat een klim, maar een tweehonderd meter maximaal hoog, maar o zo verneukeratief. Ik was erg blij boven te zijn, maar nog veel gelukkiger weer beneden aan te komen. Door de kleine lavasteentjes die los liggen heeft de afdaling langer geduurd dan gepland, ook veel langer dan de Lizet beneden had gewenst.

Woensdag, we gaan met de boot naar San Antao. De kaartjes heb ik bij de rederij gekocht en zowaar de boot vertrekt stipt op tijd. De heenreis is rustig en ik vraag nog eens na of het daadwerkelijk zo is dat de middagboot om half 4 weer terug gaat naar Mindelo. Ja, dus. We komen aan in een klein dorpje en voor ons rijst een probleem. Je voelt het aankomen. GEEN BOOT TERUG !. Lizet ziet haar laatste dag aan het strand verdwijnen en ik vraag me af of er morgen wel een boot gaat. We hebben niets bij ons. Wat geld en daar houdt het mee op. We pakken een taxibusje die ons naar de andere kant van het eiland zal brengen. Tijdens de reis zien we de grote verschillen tussen de droogte van de zuidkant en het tropisch regenachtige noorden. Net voor de top, een soort Brennerpass begint er werkelijk zoiets als vegetatie te ontstaan. Je ruikt de naaldbomen, de oleander en al dat wat je drie weken hebt moeten missen, nl. geuren.

De rit over de pas en naar beneden is als een ritje in de achtbaan op Slagharen. Grote diepten links en rechts, wolken die je zomaar overvallen en regen !!

In Praia do Sol aangekomen vinden we een slaapplaats, ik wilde eerst pensionnetje schrijven maar dat zou te veel eer zijn. Voor het bedrag van omgerekend 6 gulden kunnen we overnachten en ontbijten. Ik vraag een lokale ridder of hij ons een gedeelte van het eiland kan laten zien, en ja hoor "no problemo". Zo zitten we 5 minuten later, achter op een Toyota Pick-Up. De rit langs de kust en door de vruchtbare binnenlanden doet ons twijfelen aan de beslissing om hier maar een dagje naar toe te gaan. Maar helaas, we moeten vrijdag weer op Sal zijn voor de terugreis naar Nederland.

De chauffeur stopt bij een luxe villa midden in een groen dal. Hij verteld ons dat deze villa gebouwd is door de bewoners van de vallei en dat indien men er een feestje wil geven de mogelijkheid hiertoe wordt geboden. Er is van alles aanwezig, een zwembad, een barbecueplaats, douchecabines en zelfs een kerkje.

Tijdens de rit hebben we gezien waarom Cabo Verde eigenlijk Cabo Verde heet. Het noordelijkste eiland was toevallig San Antao en toevallig ook nog eens zo groen, dat zelfs de rotsen deze kleur hebben aangenomen. Dit door het vochtige klimaat en de daartoe behorende mosgroei. Hier is werkelijk alles: koffie, bananen, suikerriet, mango's, citroenen enz, enz...

We gaan terug en eten wat. De avond valt hier beduidend vroeger dan op de andere eilanden. We slapen goed, ondanks dat onze kamer op een cel uit de film Papillon lijkt. Het is er wel schoon en dat is toch voornaam. De volgende morgen nemen we een taxibus terug naar de haven. We gaan aan boord en vermaken ons tijdens de terugvaart over een stel blanke negers. Dit omdat men teveel rum heeft gedronken en omdat het hierbij ook nog eens flink is gaan waaien, waardoor het flink tekeer gaat aan boord. Blluuurgggpppp, arme knul....

's Avonds eten we nog in een goed restaurant en pakken bij terugkomst in het pension onze koffers in. Onze laatste nacht op de Kaapverdische Eilanden. 's Morgens worden we opgehaald door een taxi en we nemen afscheid van Sao Vincente. De terugreis begint.

Tijdens de terugvlucht van Sal naar Amsterdam laat ik alles nog eens de revue passeren en kijk voldaan terug op deze geslaagde vakantie. Ik heb mezelf beloofd nog eens terug te zullen keren naar Cabo Verde, al was het alleen maar om garnalen te eten...........................

Dit is het einde van mijn reisverslag. Om privéredenen heb ik Pooh4 moeten overslaan, mijn excuses daarvoor. Mocht iemand interesse hebben gekregen. Ik kan je met raad en daad bijstaan. Ik heb voldoende video en fotomateriaal en kan je adviseren m.b.t. de reis.