Aanwijzingen

Het kan in een gevecht voorkomen dat een speler een andere speler iets wil zeggen dat wél met het verloop van het gevecht te maken heeft. Dit kost AP gelijk aan het aantal woorden in de aanwijzing x1/2. Dus “Draai je om, ezel” kost 2 AP.

Waarom?

Tijdens het uitspelen van een gevecht spelen de spelers in een sterk vertraagd tempo een situatie na die in werkelijkheid maar heel kort duurt. Weinig gevechten duren langer dan 1 minuut (zes rondes), maar het uitspelen van zo'n gevecht kan al gemakkelijk een uur of meer speeltijd kosten. Dan is de verleiding groot om elkaar aanwijzingen te geven die in een echt gevecht onmogelijk zouden zijn, zoals:
Ik denk dat we dit gevecht niet zullen winnen. Misschien is het beter dat we ons overgeven. In ieder geval moeten we ons niet zo verspreid opstellen.
Een dergelijke woordenwisseling kan natuurlijk niet in een reeel gevecht. De tegenstanders wachten echt niet rustig tot de groep spelers klaar is met onderling overleg.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat de spelers helemaal hun mond houden. Maar ze moeten zich onthouden van opmerkingen die bedoelt zouden kunnen zijn als aanwijzingen aan andere spelers.

De actie aanwijzing geeft een speler de mogelijkheid om wel gerichtte opmerkingen tegen andere spelers te maken.