Passen

Een beurt heeft een vaste volgorde, zoals eerder uitgelegd. Soms is deze volgorde niet helemaal naar wens. Een speler kan zijn personage later aan de beurt laten komen door te passen. Dit kost 1 BP. Het personage behoudt de rest van zijn BP en AP maar komt pas als laatste van zijn kant weer aan de beurt. Passen is bijvoorbeeld handig als en iemand in de weg staat of een speler even niet weet wat hij moet doen.

Als er meerdere personen aan een kant passen komen zij weer aan de beurt in de volgorde waarin ze gepast hebben. Het is toegestaan meerdere keren te passen. Bij het passen bestaat de verleiding uit te leggen waarom iemand past. Merk op dat zowel “waarom pas je?” als het antwoord “omdat jij in de weg staat” aanwijzingen zijn! Een spelleider kan een perso-nage verplicht laten passen als de speler te lang over zijn beurt nadenkt.

Wanneer is passen beter dan sparen? Dat is een inschatting van de speler. Indien je het gevoe hebt dat je deze beurt geen zinvolle acties kunt doen is sparen beter. Indien je het gevoel hebt dat er nu niets te doen is, maar misschien wel als de rest van de groep wat gedaan heeft, is passen beter. Je kunt natuurlijk ook eerst passen om later als je weer aan de beurt komt toch maaar de resterende punten op te sparen.