De rol van een gevecht.
De regels voor een gevecht zijn vrij uitgebreid, maar een gevecht behoort in de loop van een avontuur een centraal punt in het verhaal te zijn: een punt waar het verhaal een andere wending kan nemen, waar veel van af hangt. URG is minder geschikt voor een groep spelers die erg veel verschillende gevechten tijdens een sessie uit wensen te spelen, daarvoor kost een gevecht simpelweg te veel speeltijd. Het systeem is geschreven voor die situaties waar een gevecht met wat meer detail moet worden uitgespeeld.

Hoe belangrijk moet vechten zijn in een rollenspel? Dit is volledig afhankelijk van de voorkeur van de spelleider en de spelers. In de meeste avonturen speelt een gevecht, of de dreiging van een gevecht, een duidelijke rol. Indiana Jones deelt af en toe een forse knal uit. Luke Skywalker bevecht Darth Vader in een spannend duel tewijl zijn teamgenoten een basis proberen op te blazen. Een viertal hobbits vecht met hun groepsgenotien zich een weg door de dwergenmijn Moria. Maar er zijn veel verhalen waarbij het maar een rol aan de zijkant speelt.

De regels voor het gevecht vormen een "spel in een spel". Het normale rollenspel ligt stil tot het moment dat het gevecht beslist is. Een voordeel van het opnemen van een gevecht in de loop van het verhaal is het feit dat dit het enige moment is waarbij alle spelers "aan de beurt" komen. In de meeste rollenspelgroepen worden de meeste beslissingen maar door een deel van de spelers genomen. In een gevecht is iedereen die kan vechten belangrijk. Ook al worden de personages gespeeld door spelers die zich normaal niet zo op de voorgrond dringen.