Een voorbeeld van de mogelijkheden van een magier in een gevecht


Magiers hebben in een gevecht vaak een duizelingwekkend aantal mogelijkheden. De regels zijn vrij beknopt, het is daardoor niet altijd onmiddelijk duidelijk hoe ze werken en wat het effect van een bepaalde betovering is. Het onderstaande voorbeeld is bedoeld om dat laatste duidelijk te maken.

Esmeralda en de kok.

De groep gaat uit eten in een restaurant. Er ontstaat een woordenwisseling met de ober, die stelt dat "de kok hier geen schurftige zigeuners bedient". Dit slaat op Esmeralda. Zij laat dit niet over haar kant gaan en loopt kwaad de ober achterna naar de keuken. De spelleider ziet een mogelijk gevecht aankomen en tekent de situatie uit op een spelbord:
er

m = De kok. Heeft zojuist een mes getrokken en stormt op Esmeralda af.
m = De ober. Staat verbaasd te kijken over wat er gebeurt.
m = Esmeralda. Wou de kok eens goed de waarheid zeggen, maar had niet gerekend op een dergelijke reactie.
mm = Het koksmaatje. Trekt een gezicht waaruit blijkt dat hij hier liever niet zou willen zijn.

Verder staan er nog tafels in de keuken. Er is een haardvuur in de linker onderhoek, een pan met water aan de rechterkant en wat voorraden. Aan esmeralda's rechterkant ligt een stuk touw en op de tafel naast de kok wat keukenmessen.

Esmeralda heeft geen idee hoe gevaarlijk de kok is. Ze zou natuurlijk kunnen vluchten, maar dan kan het hele restaurant meegenieten van de rel en daar ontstaat misschien alleen maar meer ellende van. Bovendien krijgt ze dan commentaar van de rest van de groep dat ze weer zonder na te denken overal inrent, dus besluit ze te proberen of ze zelf de situatie aan kan.

Esmeralda is verder onbewapend, beschikt normaal over 4 AP, een rang vechten van 10 en een BE van 10. Dat is niet genoeg om gerust te zijn dat ze zich tegen een boze kok kan verdedigen. Als tovenares kan ze telekinese beheersen tot een rang van 25 en heeft ze een totaal (rang + talent) voor toveren van 39. Mogelijke acties zijn onder meer:

Pyrokinese op het mes:.
er
De kok heeft een mes vast, waarmee hij naar haar toe zwaait. De kok staat binnen 6 meter afstand. Esmeralda kan de temperatuur van het mes verhogen tot 100 graden, waarmee de kok een kritisch effect van 1 zou krijgen op zijn hand. Dit heeft een moeilijkheid van 15. De kok heeft recht op een weerstandstest tegen 15, maar als hij deze mist krijgt hij 1 BE schade (op zijn hand). Misschien laat hij dan het mes wel vallen. De speuk kost 3 AP.
Nadeel is wel, dat iedereen dan doorheeft dat Esmeralda kan toveren. En de kok kan zijn weerstandstest halen. Mensen hebben een gemiddelde ER van 20. Maar geldt dit ook voor de kok?
Esmeralda kan de verhitting intenser maken door de spreuk 5 punten moeilijker te maken. Dat heeft ook invloed op de moeilijkheid van de weerstandstest.

Manipulatie: Pak zelf ook een mes.
er
Esmeralda is nu onbewapend. Naast de kok liggen een aantal messen op tafel. Esmeralda kan met de toepassing Manipulatie een van de messen besturen alsof ze het zelf in de hand heeft. Manipulatie heeft een moeilijkheid van 15 en kost 3 AP. Ze houdt dan te weinig AP over om er mee aan te kunnen vallen, maar de kok ziet dan wel opeens een mes tussen zichzelf en zijn doelwit inzweven. Door de moeilijkheid wat te vehogen kan Esmeralda de BE waarmee dit zwevend mes wordt bewogen nog wat opvoeren.
Als alternatief kan ze het mes meteen naar de kok gooien. Dan kan ze het mes niet meer gebruiken om zich mee te verdedigen. Esmeralda weet bovendien niet hoe goed de kok zich kan verdedigen, het is niet de bedoeling om hem zwaar te beschadigen. Bovendien komt ze daarvoor net 1 AP te korrt (Een licht mes heeft een snelheid van 2)

Manipulatie:gooi wat om

er
Esmeralda kan er ook voor kiezen om de vaatjes aan haar rechter kant om te gooien. Dit vereist dat ze de moeilijkheid van de manibulatie wat verhoogt Met een moeilijkheid van 20 kan ze een gewicht tot 32 kg manipuleren, genoeg om een van de vaatjes om te gooien in het pad van de kok. Deze heeft misschien dan nie de AP om bij haar te komen en over het vaatje heen te klimmen.
Een ervarener magier zou ook de tafels om kunnen gooien, maar dit ligt wat buiten het vermogen van Esmeralda.
Ook het gebruik van een vaatje als projectiel is wat teveel gevraagd (en zou waarschijnlijk grandioos missen)

Krachtveld: stop de kok.
er
Esmeralda kan een krachtveld gooien om de kok heen, wat de kok verplicht tot het halen van een KR test met een moeilijkheid van -5 welke 3 AP kost. Dat geeft haar de tijd om wat anders te verzinnen. Maar ja, de kok weet dan wel dat ze kan toveren. Dit heeft een moeilijkheid van 20 en kost 4 AP.
Esmeralda kan ook een krachtveld tussen zichzelf en de kok in maken. Daar heeft de kok alleen last van als hij verder naar haar toe loopt.

Directe magische aanval.
er
Esmeralda kan een steek, wurg of plet meleeaanval opzetten met telekinese, zonder dat ze daarvoor het mes hoeft te manipuleren. Ze manipuleert eenvoudig de lucht om zichzelf heen. Ook dit heeft een moeilijkheid van 15 en kost 3 AP.
Als alternatief kan ze ook een afstandsaanval uit laten voeren, dat kost (zie de tabel met magische afstandsaanvallen) nog net 1 AP. Maar ze houd dan geen AP meer over.

Directe magische verdediging.
er
Esmeralda kan een telekinetisch schild opzetten welke een verdedigende correctie van -11 en een drempel van 4 geeft. Ze remt als het ware de lucht in de omgeving af, waarmee ze minder snel en minder hard geraakt kan worden. (zie de tabel met magische wapens: schild: plet) Dat is een aardige verdediging tegen een mes en voorkomt waarschijnlijk gevaarlijke schade. Moeilijkheid is (zoals standaard bij magisch gevecht) 15. en 3 AP.

Iets normaals
Esmeralda kan ook afzien van het gebruik van magie en zich gedragen als een normale jongedame: 1 punt sparen in bewegen, 3 punten sparen in verdediging tegen de kok en terugwijken als deze aanvalt. Haar verdediging is dan weliswaar nog steeds niet zo hoog, maar Esmeralda weet niet hoe men hier tegen magie staat en een verblijf in een politiecel voor het molesteren van een plaatselijke kok is ook niet zo aangenaam.

Keuzes, keuzes, keuzes.

m