Voorbereidingen voor een gevecht

De spelleider neemt met zijn spelers de volgende stappen door:
  1. De Spelleider bepaalt schaal en inrichting van het bord en het tijdsverloop van een “ronde”. De spelleider tekent het gebied dat de spelers kennen uit op een spelbord. Houdt hierbij rekening met deuren, muren, hindernissen, de hoeveelheid licht, hoogteverschillen enzovoorts. In de meeste gevallen is een rechthoekige schaalverdeling waarbij 2m = 1 veld en een schaal van 1 S = 1 AP het bruikbaarst.Ieder personage wordt tijdens het gevecht weergegeven met een spelfiguur. De spelleider bepaalt waar ieder spelfiguur zich bevindt aan het begin van het gevecht. De spelleider kan rekening houden met wat iedereen aan het doen is. Spelfiguren hebben een orientatie: de kant welke ze opkijken. Een personage dat de tegenstander niet aan ziet komen wordt gerepresenteerd door een spelfiguur dat de "verkeerde kant uit kijkt".
  2. Ieder stelt vast welke uitrusting men draag en rekent uit wat de gevolgen daar van zijn. Het meest voor de hand liggende gevolg van het dragen van uitrusting is het effect van belasting en harnas, wat onder de vaardigheid Belasting wordt uitgelegd. Maar stel ook vast welk wapen eenieder in de hand heeft, of onder handbereik. Kijk ook naar dingen als bijvoorbeeld lantaarns voor verlichting.
  3. Bereken hoeveel AP iedereen normaal krijgt. Dit is vooral afhankelijk van de LE en de rang in de vaardigheid Oefening: vechten van de personages.
    Als een of meer van de deelnemers aan een gevecht meer dan 10 AP krijgt, verhoog de kosten van extra AP (normaal 5 per AP) dan net zolang totdat de snelste deelnemer 10 AP krijgt.
  4. Bepaal met hoeveel AP de deelnemers aan het gevecht beginnen. Dit is afhankelijk van de “graad van verrassing”. Deze kunnen als volgt worden omschreven:
    • Alert Men heeft zijn aandacht op de omgeving én is volledig voorbereid op een gevecht. Een schildwacht die wat gehoord heeft en op onderzoek uitgaat is alert. Een alerte deelnemer aan een gevecht begint met Actiepunten (AP) gelijk aan wat onder de vaardigheid Oefening wordt beschreven.Verbaasd. Men let weliswaar op maar verwacht op dit moment geen gevecht. Een schildwacht die normaal op wacht staat is verbaasd als hij aan wordt gevallen. Hij begint met de helft van de punten als een Alert personage.
      Verrast. Men let enigszins op maar niet op waar de tegenstander vandaan komt. Bijvoorbeeld twee schildwachten die met elkaar aan het dobbelen zijn, of een schildwacht die de verkeerde kant uit kijkt. Hij begint zonder AP.
      Totaal verrast. Men is met de aandacht ergens anders bij en verwacht op deze plaats totaal geen gevecht. Bijvoorbeeld: Een schildwacht heeft geen dienst en zit in de keuken zijn dagelijkse kost te verorberen. Hij begint met een negatief aantal BP en AP gelijk aan het aantal van een verbaasd personage.
    • Weerloos Men merkt maar weinig van de buitenwereld. Bijvoorbeeld: een slapende schildwacht. Hij begint met een negatief aantal AP en BP gelijk aan het aantal welk een Alert personage krijgt.