Waarom hebben verschillende wondplaatsen verschillende effecten?
Treffers op torso en hals doen GE schade.

treffers op de benen doen LE schade. Lenigheid is een maat voor snelheid van bewegen en in het gevecht ook voor het gemak waarmee iemand een slag kan ontwijken. Met een treffer op de benen maak je de tegenstander minder mobiel. Zo kan hij je niet zo hard ont- of achterna lopen.

Met een treffer op de schedel doe je WI schade. De tegenstander kan hierdoor bewusteloos raken, als hij over echt weinig WI beschikt, maar meestal heeft dit geen bijzonder effect. De schedel is het best beschermde met bot beschermde stuk van het menselijk lichaam.

Een treffer in het gezicht doet ZI schade. Dit hoeft geen effect te hebben, maar vergeet niet dat de vaardigheid Vechten een passieve ZI heeft. Dit betekent dat als het ZI van een persoon hieronder daalt, de aanvals- en verdedigingsrang enorm achteruit gaat.

Het zelfde geldt min of meer voor een treffer op de schouder: het verlies van KR betekent dat de tegenstaner misschien zijn wapen niet meer goed kan hanteren.

Maar uiteindelijk schakel je een tegenstander meestal uit door voldoende GE schade te doen. De beste kans om veel schade te doen ligt in een treffer op de torso of in de hals. Dus heeft de bescherming van die wondplaatsen meestal voorrang.