Conversatie CH 4d6 2

Iets gedaan willen krijgen van een ander.
De belangrijkste toepassing van conversatie is handel. Dit is de enige toepassing waarmee men iets van iemand anders gedaan kan krijgen.
Dat hoeft niet altijd een voorwerp te zijn in ruil voor geld, ook het uitwisselen van informatie in ruil voor het vermijden van een pak slaag,
of het uitwisselen van seksuele gunsten in ruil voor een etentje, avondje uit en aandacht vallen onder handel.

De andere toepassingen zijn gedoeld om te gebruiken voor dat de gebruiker handel gebruikt en geven een bonus op handel. .
De toepassing Etiquette mag men altijd gebruiken als men wil, maar de toepassingen Discussie, Flirt en Humor mag men ieder x1 proberen te gebruiken.
Maar men mag slechts de bonus van een van drieen gebruiken.

Vaak zal een gebruik van conversatie bestaan uit het gebruik van meerdere toepassingen achter elkaar, uiteindelijk afgesloten met handel.
Natuurlijk niet het kopen van een rolletje pepermunt in de supermarkt.
Blunderen van een van de testen betekent dat men de pogingen af moet breken voor die dag. Misschien de volgende dag?

Discussie 0/ IN12 ST 5 RO5 Taal 5/ 5m +1 CN
Iemand met argumenten van iets overtuigen dat een daarop volgende handel verstandig is.
-10/-4/x0,2 gelijk kan met harde feiten worden gestaafd.
-5/-2/- gelijk is conform karakter ander. (per factor/ graad)
+8/+2/- Gelijk gaat tegen karakter (p. graad)/ cultuur/ ME van ander in, is in strijd met waarneming of ervaringen ander (per factor)


Etiquette 0/ taal5 IN5/10s
Laten zien dat je erbij hoort bij een formele sociale gebeurtenis.
0/+Opmaken5/+2 CN formele gelegenheid
+1/-/- per punt verschil in ST
+5/-/- men was niet uitgenodigd, werd niet verwacht, andere cultuur (per factor)


Flirten 0/CH10 LT8/4s +1CN
Laten zien dat je seksueel interessant en geinteresseerd bent.
-5/-/- gunstige gelegenheid (bijv. discotheek), ander heeft karakter waarbij hij gevoelig hier voor is, de juiste kleding. (per factor of karaktergraad)
+5/CH+2/sx6 Per graad karakter dat iemand hier ongevoelig voor is, ongunstige gelegenheid, niet alleen, verkeerde kleding, etc. (per factor)


Humor 0/ IN15 CH15 Taal8/ 5s + 1CN
Een grap of leuke opmerking om het ijs te breken.
+5/+1/- per eerder gebruik van humor in dezelfde conversatie.

Handel 10/ CH10 Taal2 / 4m
Handel, ondervragen, versieren en afpersen. Er wordt dus altijd wat uitgewisseld, ook al is dat niet altijd geld te zijn.
Normale moeilijkheid is een zakelijke transactie zonder nadelen voor een van de betrokkenen voor een redelijke prijs.
-5/-3/x ½ Standaard prijs voor dit product, eerdere succesvolle etiquette-test (per factor)
-1/-/- per verdubbeling van de prijs.
-(resultaat)/-/- Gebruikt resultaat eerdere Humor, Discussie óf Flirt direct voorafgaande aan verleiding, indien van toepassing.
+5/+3/x2 fysiek, psychisch of sociaal gevaarlijk voor ander, zeer gevaarlijk, in strijd met sociale gedragsregel (per regel), karakter (per graad) of mentaliteit, per 10% goedkoper aanbod, geen eerdere succesvolle eerdere etiquettetest. (per factor).

Voorbeelden van conversatie.
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Conversatie

Esmeralda huurt een kruier

Esmeralda staat met een stapel bagage op een station en wil graag naar het hotel, waar ze heeft afgesproken met Trevor, Francis en Nokoemba. Ze kan de bagage zelf niet tillen en zoekt de hulp van een kruier. Voor een redelijke beloning in muntgeld. Om dit voor elkaar te krijgen (er is namelijk een uitwisseling van een dienst voor een hoeveelheid geld) is de toepassing Verleiding nodig. Om deze verleiding gemakkelijker te maken maakt Esmeralda eerst een test van de toepassing Etiquette.

Esmeralda heeft een rang van 3 in de vaardigheid Conversatie. Vaardigheid = 3
Ze heeft een CH van 11. Talent = 11
Esmeralda heeft voldoende beheersing van de taal en intelligentie, handicap is daarom 0.
Toeval met 4 dobbelstenen wordt geworpen = 14.
De moeilijkheid is standaard 0. Esmeralda heeft een status van 6, de jongen van 8. Dit maakt de test 2 punten moeilijker. Moeilijkheid vordt 2

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     3 + 11 - 0 - 14 - 2    = -1
Drempel
3


De poging mislukt. De jongen is blijkbaar van mening dat dit niet zo'n goede klant is. Misschien houdt hij niet zo van zigeuners, of van vrouwen. Dit geeft een vervelende correctie op de uitvoering van een latere verleidingstest (een +5 op moeilijkheid en een +2 op CH als Handicap), dus zou Esmeralda dit Esmeralda dit corrigeren door een poging met de jongen te discussieren:
Vaardigheid blijft 3
Talent (CH) blijft= 11
Esmeralda heeft genoeg IN, RO, ST en Taal om de Handicap te halen, handicap is daarom 0.
Toeval: met 4 dobbelstenen wordt geworpen = 9.
De moeilijkheid is standaard 0. Ze probeert de jongen uit te leggen dat ze hier vreemd is. Dit is nog waar ook, maar misschien een reden om haar toch van dienst te willen zijn. Moeilijkheid blijft 0

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     3 + 11 - 0 - 9 - 0    = 2
Drempel
3


De discussie is gelukt. Esmeralda probeert de jongen te overtuigen om haar koffers toch maar mee te nemen naar het hotel, nu met behulp van de vaardigheid Verleiden.

Vaardigheid blijft 3
Talent (CH) blijft= 11
Esmeralda heeft genoeg CH om de Handicap te halen, handicap is daarom 0.
Toeval met 4 dobbelstenen wordt geworpen van 11.
De moeilijkheid is standaard 5. Dit wordt 5 punten moeilijker, en de handicap CH wordt 2 punten hoger, vanwege de mislukte Etiquettetest. Maar de test wordt 2 punten gemakkelijker, en de handicap CH 2 punten lager vanwege de geslaagde discussie.
Het gevraagde is een standaard product en Esmeralda biedt de standaard prijs. Dit maakt de test 2x 5 punten gemakkelijker (en de handicap CH 2x3 punten). Moeilijkheid wordt -5

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     3 + 11 - 0 - 11 - - 5    = 3
Drempel
3


De jongen neemt zonder te morren de bagage van Esmeralda mee. Achteraf was het helemaal niet nodig om de extra discussie te voeren.