Rijden ? LE 4d6 3

Het berijden van dieren of het rijden in een voertuig. Ieder soort dier of voertuig is een aparte vaardigheid.

Rit 0 / BE6 GE6 ZI6/ 1U +3 CO
Standaard afstand voor het vervoermiddel. Falen betekent dat men niet verder durft of later aankomt, Blunder betekent val van rijdier met –(resultaat) random verwonding (zie vaardigheid vechten) of een botsing.
-10/-2/ halve afstand
-5/-2/- Erg tam rijdier
+10/+/- dier of vioertuig is gebruiker onbekend)
+5/+1/+1CO geen zadel, cross-country, geen stijgbeugels, nukkig rijdier, moeilijk voertuig, 25% verder. Slecht weer (per factor)


Temmen 10/ BE12 ZI10 WI8/ 7D Deze toepassing temt een wild dier.
+1/-/+1D per punt de persoonlijkheid van het dier.
+5/-/- maar 1 dag de tijd.


Voorbeeld van Rijden (paard)
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Voorbeeld van rijden

Sir Francis is een verwoed liefhebber van paarden en bezit een goed getraind rijdier. Hij besluit voor zijn genoegen een rit te maken van het voorouderderlijk kasteel naar het plaatsje Drumford, niet via de veilige weg maar cross-country. De afstand tussen beiden is 6 km
Een paard heeft een normale snelheid van 8 km/u (zie het overzicht van uitrusting en kijk voor vervoer.
Dit betekent dat Sir Francis normaal 3 kwartier over de rit doet.

Vaardigheid Rijden (paard) van Francis is 6
Talent (LE) van Francis = 12
Handicaps zijn een = BE, GE en ZI van 7. Normaal een 6, maar de cross-sountry maakt de handicaps hoger Toch zijn ze voor Francis geen probleem: 0
Toeval = 18
Moeilijkheid is standaard 0, +5 voor het cross-country rijden: 5.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     6 + 12 - 0 - 18 - 5    = -2
Drempel
3


De test faalt maar blundert niet. Dit keer komt Francis toch wat later aan dan hij gerekend had. Meer oefenen dus.