Optionele regel: Arcanismen

Door: Lukas Schoonhoven

Regel

Een Arcanist is een buitenbeentje onder de magiers. Het is een vakman die zó goed in zijn vak is geworden dat hij daarmee magische effecten kan nadoen. In de literatuur zijn daar meerdere beroemde voorbeelden van te vinden: Gepetto zag zijn houten marionet tot leven komen en Orpheus wist de hele natuur met zijn kunst te betoveren.

Arcanisten zijn altijd zeer bijzondere en unieke individuen. Op een of andere manier weten zij met hun creativiteit ambacht een gevoelige snaar te raken bij de geesten die vanaf het Astrale vlak deze wereld bekijken. Maar de Arcanist is niet gebonden aan patronen, concentratie of een vast patroon: het is puur en alleen de schoonheid van zijn creatie die de magie tot stand brengt.

Arcanisten kunnen een verrijking van een verhaal betekenen. De macht van een Arcanist is niet zo beheersbaar en bruikbaar, een reden waarop het een speler wordt ontraden om een ambachtsman of artiest te gaan spelen met als doel het Arcanisme te kunnen bedrijven. Arcanisme is vooral bedoelt om bijzondere figuranten mee te kunnen verklaren. Ieder ambacht of kunstvorm werkt in plaats van de vaardigheid Toveren, maar slechts bij een zeer beperkt aantal toepassingen. In het onderstaande overzicht staat vermeld welke vaardigheid en welke kunstvorm welke magie kan nadoen. Vermeld staan de vorm, de focus, de toepassing van de focus en de duur van een enkele betovering.

Verschillende soorten Arcanisten

Voor het gebruik van de vaardigheid Arcanisme moet de gebruiker eerst een test van de noirmale vaardigheid maken waarvan de moeilijkheid en de handicaps overeen komen met de moeilijkheid van de magie welke hij uitvoert. Daana maakt hij een test van de vaardigheid Toveren met dezelfde handicaps tegen dezelfde moeilijkheid. Deze test kost geen tijd of concentratie. Als deze tweede test lukt treed de magie onmiddellijk in werking.

De tijd die hieronder wordt gegeven is de tijd die nodig is om het geheel te voltooien.

Arcanisme: Magische vaardigheden (toepassingen) Tijd
Beeldhouwer Golem(steen, klei, hout, gips,amber) als golem
Calligrafist Telepathie (wilsbreking, projectie) 4 uur
Danser Telepathie (Wilsbuiging) 5 min
Dichter Telepathie (Wilsbuiging) 5 min
Glasblazer Oproepen (vraag) Golem (Kristal) 2 uur
Kleermaker Witte magie (zegening) Zwarte magie (vervloeking) 2 dagen
Kok Witte magie (zegening, herstel) 2 uur
Leerbewerker Vorm verandering (diervorm, mutatie) 2 dagen
Muzikant Telekinese (manipulatie), Telepathie (wilsbuiging) 5 min
Pottenbakker Creatie (betovering, schepping) 2 dagen
Schilder Illusie (waanbeeld) 14 dagen
Smid Creatie (betovering), Golem (ijzer, goud, zilver, brons) als golem
Timmerman Golem (Hout), Telekinese (manipulatie) als golem
Wever Illusie (waanbeeld), Teleportatie (Portaal) 2 dagen
Sport Erotiek Zwarte magie (parasitisme) 5 min
Berijden Teleportatie (dimensie verbuiging) 1 min
Wapen Telekinese (pyrokinese) 1 AP
Wildernis Vorm verandering (diervorm) 2 min