Wildernis IN 4d6 3

Overleven zonder Mac Donalds en onderdak.

Foerageren 10/ BE13 ZI13/ 2U
Succes levert normaal eten en drinken op voor 1 dag.
-10/-3/x0,5 Alleen drinken.
-5/-/- (per factor)gebruiker heeft minstens 1 maand in dit landschap doorgebracht, 8 uur de tijd, -5 vruchtbaar seizoen, slechts op zoek naar karig maal.
+5/-/- (per factor) geen mogelijkheid om het eten te koken, per halvering van de tijd óf extra rantsoen, onvruchtbaar seizoen, in dit gebied wordt regelmatig gefoerageerd,
+3/-/x0,5 sneller zoeken.
+5tot+50/-/- tot +50/-/- gebied is erg onvruchtbaar, zoals hoogge-bergte, woestijn of poolstreken.


Vuur maken 5 WI10 ZI10 30M
Een succesvolle test vindt brandstof voor een klein vuurtje waar men bijvoorbeeld een maaltijd kan koken én weet de brandstof aan het branden te krijgen, met de hulp van een set vuurstenen.
-5/-5/x0.1 gebruik van lucifers of een aansteker
-5/-/x0,25 gebruik van olie om het brandje aan te krijgen
+5/0/0 plaats heeft weinig begroeiing, zoals kale heuvels, vochtige omstandigheden, regent (per factor)
+5 tot +50/-/- moeilijk terrein (woestijn,pool)


Veilig pad 0 ZI10 1M
Succes geeft de gebruiker aan waar hij beter niet kan gaan staan. Bij falen weet hij het niet zeker, bij blunder weet hij het gverkeerde zeker.
-5/-/- heef tooit 1 maand in dit landschap doorgebracht.
-1/-/- per verdubbeling van de tijd
+5 tot +20/-/- moeilijk terrein
+5 na of tijdens een regenbui.


Kampement 5 BE10 1U
Het bouwen van een kampement betekent dat de gebruiker een goede nachtrust kan genieten, zonder last van muggen, wind en neerslag. Dit gaat er van uit dat het personage beschikt over een deken of slaapzak. Zonder een goede nachtrust telt ieder uur slaap maar voor de helft.
-5/-/- heeft ooit 1 maand in dit landschap doorgebracht.
-5/-/- tent beschikbaar aangepast op dit landschap
-5/-/- luchtbed of strozak ter beschikking
+5/-/- Onaangename temperatuur of het regent, Muggen of harde ondergrond (per factor)
+10/-/- het is hier gevaarlijk en niemand houdt de wacht.
+15/-/- zeer onaangename temperatuur of luchtvochtigheid
+25/-/- Moesson, woestijn of pool.


Kruiden ? ZI15 WI5 Genezen 10
De vaardigheid is nuttig voor het vinden van allerlei nuttige kruiden en het vervaardigen van medicijnen en giffen die daarvan kunnen worden gemaakt. Ze kan alleen worden toegepast als de zoeker op het juiste moment op de juiste plaats is. Standaard 1 portie.
De basis moeilijkheid is afhankelijk van de schaarste van het te vinden kruid. Kruiden zijn specifiek voor een bepaalde wereld.
-5/-/- minstens 1 maand in dit landschap doorgebracht.
-5/-/- (bij bereiden) effect is half zo sterk als normaal.
-1/-/- per verdubbeling van de zoektijd.
+1/-/- per extra portie
+5/-/- product kan op wapen worden aangebracht.
+10/-/ bereid product is smaakloos.
+15/-/- effect 50% sterker dan normaal.
+35/-/- buiten het seizoen, zoals in de winter.


Voorbeeld van Wildernis
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Voorbeeld van Wildernis

Nokoemba wil een veilige kampplaats voor de groep bouwen om in de wildernis te overnachten.

Hij heeft een rang in de vaardigheid Wildernis van 5.
en een IN van 11.
Handicap BE 10 wordt gemakkelijk gehaald. Handicap = 0.
Toeval is = 10.
Standaard moeilijkheid is 5. Maar het is aannemelijk dat Nokoemba al minstens eens een maand in deze omgeving heeft doorgebracht, waardoor de test 5 punten gemakkelijker wordt. Helaas heeftde groep geen slaapzakken of tent ter beschikking. Moeilijkheid = 0

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     4 + 11 - 0 - 10 - 0    = 2
Drempel
3
Met ongeveer een uur tijd weet Nokoemba een rustplaats te maken waar de groep rustig kan overnachten: waarschijnlijk niet meer dan wat goed geplaatste bladeren, wat stapels hooi met een deken erover en wat goed geplaatste takken.