Disjunctie WI 0 1

Het opheffen van magie of magische effecten

Onttoveren 10/ Vaardigheid “X” 10 CH10 WI10/ Heft een andere soort magie (Vaardigheid X) met een moeilijkheid van 25 op en weert betoverde wezens van een ER tot 25 af. Deze kunnen (indien ze de test missen) de gebruiker niet blokkeren of schade toebrengen. De plaats van die magie moet binnen het zicht van de gebruiker liggen. Als de opgeheven magie een permanent karakter heeft wordt deze voor 1 dag opgeheven. Onttoveren is bruikbaar tegen runes,drankjes en een magische aanval!
Als het de gebruiker niet lukt de magische aanval op te heffen, mag hij of zij altijd nog normaal verdedigen.

+1/-/- per extra punt op te heffen moeilijkheid dag (bij permanent)
+5/+3/- (alleen tegen betoverde wezens) het wezen valt in stof uiteen of wordt teruggezonden naar zijn plaats van herkomst als het een weerstandstest mist.
+20/+3/- opheffen is permanent (alleen bij permanent effect)


Zegel 10/ Vaardigheid “X” 8 CH10 WI10/
Geeft een personage binnen 6m een +1 op drempel en een +5 op ER bij weerstandstesten tegen één bepaalde magische vaardigheid voor een dag.
+3 per extra +1 weerstandstest.
+7 per extra punt drempel.

Dit is een Magische vaardigheid.
Dit betekent dat de gebruiker minimaal ook over de vaardigheid Toveren tot een voldoende rang dient te beschikken
en de achtergrondsoptie Magisch Talent dient te hebben.
>

Voorbeeld van disjunctie.
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Voorbeeld van Disjunctie

Almithangerel begeleidt de dochter van een vriend naar een sociale gelegenheid. Onderweg zworden ze aangevallen door de secte van het Duistere Oog. Een van de aanvallers gebruikt de vaardigheid Creatie en schept een elementaal vuurwapen dat meerdere ronde's duurt. Almithangerel besluit te proberen deze spreuk te ontbinden.

Almithangerel heet een WI van 17
en een rang Disjunctie van 18
De vuurschicht wordt gebruikt door een magier welke hiervoor de vaardigheid Telekinese gebruikt. Nu beheerst Almithangerel geen telekinese, maar het elementaal wapen vuur is ook mogelijk met de vaardigheid creatie, dus mag Almithangerel zijn rang in deze vaardigheid nemen. Met een rang van 33 in Creatie voldoet hij ruimschoots aan de vereisten, Handicap is dus 0.
Voor toeval wordt met een twintigzijdige dobbelsteen een 4 geworpen.
Standaard moeilijkheid is 10. Almithangerel probeert een betovering op een ander te onderbreken, dit maakt de disjunctie 5 punten moeilijker. Het doelwit van de Disjunctie heeft recht op een weerstandstest tegen de moeilijkheid van de Disjunctie. Om deze wat moeilijker te maken verhoogt Almithangerel de moeilijkheid van de spreuk met 15 extra punten tot een totaal van 30

Test van de vaardigheid Disjunctie:

Almithangerel heet een WI van 17
en een rang Disjunctie van 18
De vuurschicht wordt gebruikt door een magier welke hiervoor de vaardigheid Telekinese gebruikt. Nu beheerst Almithangerel geen Telekinese, maar het elementaal wapen vuur is ook mogelijk met de vaardigheid creatie, dus mag Almithangerel zijn rang in deze vaardigheid nemen. Met een rang van 33 in Creatie voldoet hij ruimschoots aan de vereisten, Handicap is dus 0.
Voor toeval wordt met een twintigzijdige dobbelsteen een 4 geworpen.
Standaard moeilijkheid is 10. Almithangerel probeert een betovering op een ander te onderbreken, dit maakt de disjunctie 5 punten moeilijker. Het doelwit van de Disjunctie heeft recht op een weerstandstest tegen de moeilijkheid van de Disjunctie. Om deze wat moeilijker te maken verhoogt Almithangerel de moeilijkheid van de spreuk met 15 extra punten tot een totaal van 30

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     18 + 17 - 0 - 0 - 30    = 5
Drempel
1


Almithangerel kiest voor de toepassing "spreuk" van de vaardigheid Toveren om de magie af te laten gaan. De moeilijkheid van deze test is gelijk aan die van de test van de vaardigheid Disjunctie, maar Almithangerel heeft haast. Dus verhoogt hij de moeilijkheid van de spreuk zodat deze nog maar 1 AP kost.

Test van de vaardigheid Toveren:

Almithangerel heeft een IN van 16,
en een rang in de vaardigheid Toveren van 33.
De toepassing spreuk heeft een handicap WI15, (+5 vanwege 1 AP kosten) waar Almithangerel aan voldoet. Handicap = 0.
Toeval (vier dobbelstenen) = =8.
De moeilijkheid is gelijk aan de moeilijkheid van de disjunctie (30) +5 vanwege de lager kosten in AP : 35

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     33 + 16 - 0 - 8 - 35    = 2
Drempel
3


De test lukt en de spreuk krijgt effect. Nu moet de aanvaller met het elementale wapen met een 20-zijdige dobbelsteen gooien en daar de moeilijkheid van de disjunctie (30) bij optellen. Indien dit getal groter is dan zijn ER (ervaringsrang) gaat zijn elementale wapen meteen "uit". Dan zal hij opnieuw de magie moeten aanwenden om een nieuw elementaal wapen te gebruiken, of een ander wapen moeten vinden.