BE CH GE IN KR LE WI ZI 15 10 4 0 5 15 20 20
CN CO LT ME RO ST ER 0 0 10 10 10 0 30 -
Construct 1
Beroep: als soldenier of jager, zonder karakter en
geslachtsbeperkingen:
2
Duimloos 1
Instinct
Immuniteit: scherp
Lichaamswapen 3 klauw
Nemesis 3
Omvang 5
Pantserhuid 6
Stemloos 2
Karakter 4 Trouw aan gebruiker: Taboe
Vlucht 3
Zonder focus: 20
Golem, edelstenen
Edelstenen golems zijn gemaakt in de vorm van vogels, zoals een havik of zwaan. Ze kunnen ook worden gemaakt in de vorm dan een vis of ander dier, maar de gegevens hierboven slaam op een Edelstenen golem in de vorm van een vogel, gemaakt van zwarte obsidiaanl.
Edelstenen golem zijn ultieme hebbedingetjes en erg, erg kostbaar. Ze kunnen zich veranderen in een ei-vorm en worden alleen een vogel indien de persoon die hen vast hodut dit vraagt. Vervolgens gehoorzamen ze die persoon in alles. Dat ei hoeft er niet altijd bijzonder uit te zien, maar kan bijvoorbeeld de pommel van een zwaard zijn, of een opvallende steen in een halsketting.
De basiskosten van de materialen zijn $100.000. Het voorbereiden van het materiaal vereist een test van de vaardigheid Ambacht edelsteenslijper tegen een moeilijkheid van 30, te halen dor de maker van de golem, of een test tegen een moeilijkheid van 60 indien de maker iemand anders daar voor inschakelt. Daarnaast moet de maker de vaardigheden Golem, Oproepen: Ontbieding en Witte magie: zegening gebruiken tot een moeilijkheid gelijk aan de ER van de golem om het wezen bezieling te kunnen geven.
Edelstenen golems zijn bijzonder kwetsbaar voor treffers van wapens gemaakt van een hardere steensoort dan zijzelf. Worden ze hierdoor getroffen dan spatten ze uiteen in scherven, met het effect van een +12 snij granaataanval met -2 op drempel, maar bet eenbereik van slechts 1 veld. om zich heen. De restanden van de golem leveren 10% op van de oorspronkelijke materiaalwaarde.
Andere edelstenen golems behalve die van parels kunnen worden samengesteld met behulp van de volgende lijst met correcties:
TM= Type modificatie. Maar een modificatie van ieder type is mogelijk, een aantal keren maximaal dat achter de modificatie wordt vermeldt.
TM ER Naam Extra's 1 +4 Amber BE +1, GE +4, LE+1, ZI +5 Prijs x 2 1 +8 Parel KR +5, BE +2, GE +2, LE +2, Pantserhuid IV i.p.v. VI Prijs x 3 1 +12 Jade KR +5, BE +3, GE +2, LE +3, ZI +5 Pantserhuid V i.p.v. VI Prijs x 4 1 +16 Jacinth KR +5, BE +4, GE +2, LE +4, ZI +5 Prijs x 5 1 +20 Emerald KR +5, BE +5, GE +6, LE +3, Pantserhuid VII i.p.v.VI Prijs x 10 1 +24 Saffier KR +5 BE +5 GE +5 LE +5 Pantserhuid VIII i.p.v.VI Prijs x 15 1 +28 Robijn KR +5 BE +5 GE +5 LE +5 Pantserhuid IX i.p.v.VI Prijs x20 1 +32 Diamant KR +5 BE +5 GE +5 LE +5 Pantserhuid X i.p.v.VI geen instinct, Prijs x30 2x5 +4 Extra groot -1 Omvang/keer x4 prijs/keer +2 KR +1 GE/keer 3x5 +2 Extra ervaren Vereist 3 punten extra hogere test edelsteenslijper/keer
BE CH GE IN KR LE WI ZI 12 5 20 0 20 10 20 15
CN CO LT ME RO ST ER 0 0 10 10 10 0 30 -
Construct 1
Beroep: als soldenier, zonder karakter en
geslachtsbeperkingen:
2
Instinct
Immuniteit: scherp
Immuniteit: stomp
Pantserhuid VI
Stemloos 2
Karakter 4 Trouw aan maker: Taboe
Zonder focus: 20
Golem, metaal
Metalen golems zijn geduchte krijgers, machtige dienaars welke absoluut trouw zijn aan de persoon welke ze gemaakt heeft. Er zijn vele soorten metalen golems. De gegevens hierboven slaan op de zgn. "koperen" golem, de meest eenvoudige welke magie kan maken. Het is niet zo eenvoudig om een metalen golem te maken:
- De maken moet een test van de vaardigheid Golem maken met een minimale moeilijkheid van 40. Andere metalen golems zijn moeilijker. Moeilijkere golems hebben vaak sterkere achtergrondsopties.
- De maker moet grondstoffen bij elkaar brengen met een waarde van minstens een hoeveelheid $ gelijk aan de moeilijkheid vna de golem in het kwadraat, gedeeld door 10. Dus minstens 160$ voor een koperen golem.
- De maker moet zelf een metalen beeld in de vorm van een mens van 2 meter 50 of hoger maken. Hiervoor is een test tegen de vaardigheid Ambacht: Smid nodig gelijk aan de helft van de moeilijkheid van de Golem-betovering. Het maken kost evenveel dagen als deze moeilijkheid. Test is 20 in het geval van een koperen golem en het werk kost 20 dagen. het is niet mogelijk het werk van een ander op deze manier te betoveren.
- De maker moet een test van de vaardigheid oproepen met een moeilijkheid van 10 halen. 1 CN van deze betovering blijft achter in de Golem zolang deze werkt.
- Eventuele schade aan een metalen golem geneest niet maar kan alleen door een vakman ambachtsman worden gerepareerd.
Andere metalen golems kunnen worden samengesteld met behulp van de volgende lijst met correcties:
TM= Type modificatie. Maar een modificatie vanieder type is mogelijk, een aantal keren maximaal dat achter de modificatie wordt vermeldt.
Cor. TM ER Naam Extra's +5 1 +4 Tin KR +1, BE +1, GE +1, LE +4, ZI +4, Pantserhuid IV i.p.v VI +10 1 +8 Lood KR +14, BE +2, GE +12, LE +2, Pantserhuid III i.p.v. VI, Nemesis II Vuur +15 1 +12 Brons KR +5, BE +5, GE +5, LE +3, ZI +5 +20 1 +16 Ijzer KR +10, BE +5, GE +10, LE +3, ZI +5, Pantserhuid IX i.p.v. VI +25 1 +20 Staal KR +8, BE +6, GE +12, LE +4, ZI +4, Pantserhuid X i.p.v.VI +30 1 +24 Zilver BE +8, LE +6, ZI +6, IN +12, CH +10 extra Beroep: Bard, geen instinct. Prijs x10 +35 1 +28 Electrum KR +4, BE +8, GE +10, LE +10, IN +12, CH +5 Beroep: ridder i.p.v. soldenier, geen instinct. Prijs x20 +40 1 +32 Goud KR +15 BE+8, LE +8, ZI + 8, IN +10, CH +10, geen instinct, Prijs x30 +45 1 +36 Platina KR +14 BE+9, LE +9, ZI + 12, IN +10, CH +10, geen instinct, Prijs x40 +50 1 +40 Kwikzilver BE +10, LE +10, Betoverd: vormverandering mutatie, geen immuniteit maar Nemesis II Stompe wapens +3 2x4 +1 Extra groot + optie Omvang +1/per keer, prijs x2 per keer +1 3x5 - Extra sterk +1 KR +3 3x5 +1 Extra snel +1 LE +3 4x5 +2 Extra ervaren +1 ER
BE CH GE IN KR LE WI ZI 10 5 10 5 15 10 20 10
CN CO LT ME RO ST ER 0 0 10 10 10 0 10 -6
Construct 1
Beroep: als soldenier, zonder karakter en
geslachtsbeperkingen:
2
Immuniteit: stomp
Pantserhuid II
Stemloos 2
Karakter 4 Trouw aan eigenaar naamrune
Zonder focus: 20
Golem, normaal
Normale golems zijn naar verhouding met andere typen relatief gemakkelijk te maken en wat goedkoper, maar ook wat minder effectief. Wil men een krijger, dan bouwt men liever een metalen golem. Wil men een jager en heeft men veel geld, dan bouwt men een edelstenen golem. Wil men iets speciaals voor of tegen een persoon, dan bouwt men een Homunculous, Simulacrum of Kloon. En is men niet bang voor slechte PR en heeft men haast, dan maakt men een ondode golem. Maar de meest universeel bruikbare golem is een normale golem.
Normale golems zijn nuttig en in de regel trouw aan hun maker. Normale golems kunnen van een groot aantal materialen worden gemaakt. De gegevens hierboven slaan op de zgn. "houten" golem, de meest eenvoudige welke magie kan maken. Voor het overige zijn de volgende dingen verplicht:
- De maken moet een test van de vaardigheid Golem maken met een minimale moeilijkheid van 20. Andere materialen zijn moeilijker. Moeilijkere golems hebben vaak sterkere achtergrondsopties.
- De maker moet grondstoffen bij elkaar brengen met een waarde van minstens een hoeveelheid $ gelijk aan de moeilijkheid van de golem. Dus minstens 20$ voor een houten golem.
- De maker moet zelf een beeld in de vorm van een mens van 2 meter 50 of hoger maken. Dit is niet moeilijk maar kost wel tijd: evenveel uur als de ER van het wezen.
- De maker moet een Naamrune (zie onder de vaardigheid Toveren : Rune) maken op het voorhoofd van de golem. De golem gehoorzaamt de maker van de naamrune. De rune kan worden gewist en vervangen door een ander, of gewoon voorgoed worden gewist. In dat laatste geval valt de golem blind zijn maker aan tot hij of zijn maker dood is.
- Eventuele schade aan normale golem geneest niet maar kan alleen door een vakman worden gerepareerd, welke hiervoor een test moet halen gelijk aan de moeilijkheid van de test welke nodig was om de golem te maken. Het is dus heel wel mogelijk dat een magier een golem maakt welke hijzelf niet kan repareren.
Andere normale golems kunnen worden samengesteld met behulp van de volgende lijst met correcties:
TM= Type modificatie. Maar een modificatie vanieder type is mogelijk, een aantal keren maximaal dat achter de modificatie wordt vermeldt.
Cor. TM ER Naam Extra's +4 1 +3 Gips KR -3, BE +2, GE -3, LE +2, ZI +2, Pantserhuid I i.p.v II +8 1 +6 Klei KR +14, BE +2, GE +12, LE +2, Pantserhuid III i.p.v. VI, Nemesis II Vuur +12 1 +9 Graniet KR +5, BE +5, GE +5, LE +3, ZI +5 +16 1 +12 Glas KR +10, BE +5, GE +10, LE +3, ZI +5, Pantserhuid IX i.p.v. VI +20 1 +15 Was KR +8, BE +6, GE +12, LE +4, ZI +4, Pantserhuid X i.p.v.VI +24 1 +18 Kristal BE +8, LE +6, ZI +6, IN +12, CH +10 extra Beroep: Bard, geen instinct. Prijs x10 +28 1 +21 Eboniet KR +4, BE +8, GE +10, LE +10, IN +12, CH +5 Beroep: ridder i.p.v. soldenier, geen instinct. Prijs x20 +2 2x4 +1 Extra groot + optie Omvang +1/per keer, prijs x2 per keer +1 3x5 - Extra sterk +1 KR +2 3x5 +1 Extra snel +1 LE +1 4x6 +1 Extra ervaren +1 ER
BE CH GE IN KR LE WI ZI 12 0 8 0 15 12 12 10
CN CO LT ME RO ST ER 10 10 10 10 4 0 10
Construct -5
Duimloos 1
Instinct
Karakter: Code Haat levende wezens + Taboe gehoorzamen maker
Pantserhuid 1
Stemloos 1
Skelet
Skeletten zijn de eenvoudigste van de ondoden en kunnen al met relatief eenvoudige magie worden gemaakt. Vereist is:
een test van de vaardigheid "Golem" met een moeilijkheid van 10,
een test van de toepassing "zwarte magie: Vervloeking" van 20,
een test van de toepassing "Oproepen: Ontboeding" van 15 en als laatste:
een intact, schoon skelet van een menselijk wezen.
De maker roept een schaduw van een geest in het skelet, welke het skelet in beweging brengt en het simpele dingen kan laten doen. Niet al te moeilijke dingen, skeletten zijn erg dom en voornamelijk geschikt om dingen aan stukken te hakken. Voor de maker is het voornaamste probleem dat men zelden zo maar over de overblijfselen van menselijke wezens kan beschikken, maar als men daar een voldoende voorraad van heeft is serieproductie zeker een mogelijkheid. Het feit dat een skelet heel erg goedkoop is en snel in elkaar kan worden getoverd scheelt natuurlijk ook.
Een Skelet is absoluut gehoorzaam aan zijn maker, maar haat verder al het leven dat in zijn buurt komt. Het skelet zal daarom LETTERLIJK de bevelen van zijn meester uitvoeren, ook al zijn dit misschien niet de dingen die de meester het liefste wil dat het skelet doet.
Voor iedere 2 hele punten waarmee de magier de test tegen de genoemde vaardigheden haalt, krijgt het skelet +1 ER. Maar een skelet kan op deze manier nooit meer ER krijgen als de levende persoon op het moment van zijn dood had. Het is niet mogelijk om de talenten verder te verbeteren. Het skelet uitrusten met betere wapens kan natuurlijk wel zin hebben.