Sparen
Soms ziet men niet zo direct wat men kan doen en is het beter te passen. Men kan ook punten sparen om in een volgende ronde te gebruiken. Sparen is de laatste actie die men in een beurt doet. Alle gespaarde AP worden aan het begin van de volgende beurt “uitgekeerd” om bepaalde dingen mee te doen.
De AP kunnen worden verdeeld over vier verschillende "spaarpotten":
- Algemeen.
Deze AP mag men vrij gebruiken.
- Aanvallen.
Het personage benoemt hierbij een specifieke en benoemde tegenstander in zijn zichtsveld.
Deze AP verdwijnen bij een aanval op een ander of als het doelwit buiten bereik loopt.
Deze AP zijn ook bruikbaar bij het uitvoeren van een tegenaanval tegen die tegenstander.
- Verdedigen.
Bruikbaar bij verdedigende acties tegen een specifieke en benoemde tegenstander, inclusief terugtrekken bij een verdediging.
Verdwijnen bij een verdediging tegen een ander.
- Bewegen.
Bruikbaar bij bewegen of de eerste actie aan de beurt, zo lang als dat maar geen aanval of verdediging is.
Verdwijnen na het uitvoeren van een aanval of verdediging.
Voorbeelden van "eerste actie aan de beurt"
zijn herladen, spreuken, verbinden, het aantrekken van harnas, het afdoen van een rugzak etc. .
Ook volgen en bijdraaien mogen uit deze AP worden betaald.
De AP in de spaarpotten 2, 3 en 4 verdubbelen na afloop van de beurt, tot een maximum van 10.
het heeft dus geen zin om meer dan 5 AP in een van deze spaarpotten te steken.
Gespaarde AP kunnen niet opnieuw gespaard worden. De inhoud van alle spaarpotten wordt "geleegd" voor dat men opnieuw spaart. Een teveel aan AP verdwijnt dus op het einde van de beurt.
Het sparen van AP in de juiste "spaarpotten" is een van de manieren waarop men veel effectiever kan handelen,
maar dit vereist wel dat men kan voorzien wat men de volgende beurt zal gaan doen.
Een paar tips bij het sparen:
- Bij twijfel: spaar in de spaarpot "algemeen". Deze punten verdubbelen weliswaar niet op het einde van de beurt, maar zijn wel altijd bruikbaar
- Bij gebruik van een meleewapen is het aan te bevelen niet te veel in "aanval" te sparen. Als de tegenstander wegrent kan men op deze manier gemakkelijk al zijn AP kwijtraken, tenzij men de persoon achterna kan rennen in dezelfde beurt (zie "volgen")
- Als men het idee heeft dan men in de beurt van de vijand kan worden aangevallen loont het vrijwel altijd om 1 AP in bewegen te investeren. Deze verdubbelen tot 2 AP, net voldoende om een "terugtrek"- verdediging uit te kunnen voeren.
- Bedenk dat de tegenpartij weet waar je in gespaard hebt. Een intelligente tegenstander zal daarop reageren.
|