Ongewapend vechten
Soms heeft men geen wapen voorhanden en noet men toch vechten. In die gevallen gelden de onderstaande regels voor ongewapend vechten. Men gebruikt dan een van de onderstaande wapens, voor zover van toepassing en beschikbaar:
Ongewapend vechten gebruikt als handicap de vaardigheid Kennis: Ongewapend vechten. Voor basistoepassingen heeft men aan een rang van 0 al genoeg.
Naam |
Handicap |
X |
Aanv |
Verd |
Drempel |
Snelheid |
Beet * |
- |
- |
-2 |
-14 |
+2 |
2 |
Klauw * |
- |
- |
+1 |
-15 |
+1 |
3 |
Hoorn * |
- |
- |
0 |
-14 |
- |
4 |
Slag |
- |
- |
-2 |
-15 |
+2 |
3 |
Trap |
- |
- |
-3 |
-12 |
+2 |
4 |
Stoot |
- |
- |
-4 |
-11 |
+3 |
2 |
Worp |
- |
- |
-4 |
-15 |
- |
5 |
Greep |
- |
- |
-5 |
-15 |
-1 |
6 |
Extra snel |
+2 |
1 |
-1 |
- |
- |
-1 (min 2) |
Extra hard |
+3 |
2 |
-1 |
- |
-1 |
+1 |
Precies |
+3 |
5 |
+1 |
- |
- |
- |
Superieur |
+6 |
3 |
- |
+1 |
- |
- |
Soepel |
+4 |
2 |
- |
+1 |
- |
+1 |
Hard |
+10 |
1 |
- |
- |
+1 |
- |
Net als bij het samenstellen van een ongewapende verdedigingswapen betekent het uitvoeren van ongewapend vechten "knutselen" met de parameters tot men heeft wat men wil hebben. Enkele voorbeelden:
Nokoemba wordt tijdens een drinkgelag diep beledigd.
Een stevige dreun is van toepassing.
Nokoemba heeft geen kennis van ongewapend vechten, maar voor een eenvoudige dreun met een vuist is dat ook niet nodig. Handicap voor deze aanval is immers 0.
Hij gebruikt de aanval "Stoot".
Met een rang vechten van 15 en een BE van 20 komt hij op een totale aanvalsrang van 15 + 20 - 4 = 31,
en geeft het doelwit een +3 op zijn drempel, zoals uit de tabel valt af te lezen.
de aavanl kost 2 AP |
Gwenneth heeft zich in een Lynx veranderd en besluipt een schildwacht.
Een Lynx heeft de optie "lichaamswapen: klauw" en kan dus dat wapen gebruiken.
Gwenneth heeft 6 rangen in de vaardigheid "ongewapend vechten" en gebruikt deze om de aanvalsrang van de aanval te verhogen en de drempel 1 piunt omlaag te halen.
Dit komt overeen met de modificaties Extra Hard en Precies.
Ze heeft een rang vechten van 17 en ook een BE van 17.
Aanval wordt 17 + 17 +1 (voor klauw) +1 (voor precies) -1 (voor extra hard) = 35
Drempel van de tegenstander wordt gecorrigeerd met +1 (voor de klauwaanval) en -1 (voor extra hard), dus deze wordt niet beinvloed door de aanval.
De aanval kost 3 (voor klauw) +1 (voor extra hard)= 4 AP. |
Meester Whu San Jang valt een tegenstander in gevecht aan.
Hij heeft 15 rangen in "ongewapend vechten" en gebruikt deze om de aanvalsrang van de aanvalmaximaal te verhogen.
Hij heeft een rang vechten van 32 en een BE van 15. Hij gebruikt de aanval "trap"
Aanval wordt 32 + 15 -3 (voor trap) +5 (voor 5x precies) = 52
Drempel van de tegenstander wordt gecorrigeerd met +2 (voor de trap)
De aanval kost 4 AP. |
|