Verdedigen
De verschillende acties zijn al uitgelegd onder aanval. Van belang zijn vooral:
  • Welk type verdediging gebruikt men?
    • Tegen een Mêleeaanval kan men blokkeren, parreren en ontwijken. Maar de eerste twee alleen als de aanval uit een hoek komt waar men schild resp. wapen tussen kan plaatsen.
    • Tegen een Afstandsaanval han men blokkeren en ontwijken, maar de eerste alleen als de aanval uit een hoek kwam waar men een schild tussen de schutter en de verdediger kan houden.
    • Een ontwijkverdediging of het gebruik van de vaardigheid Sport: Acrobatiek is altijd mogelijk
  • Geeft men extra AP uit aan het ophogen van de drempel?
    • Dit is een goede besteding van AP welke voor verdediging zijn gespaard.
    • Het is minder zinvol als men een goed, zwaar harnas draagt
  • Geeft men extra AP uit aan het terugtrekken?
    • Dit kost maar 1 AP (of 2 als men zijlings of naar achteren beweegt), maar de +5 op de moeilijkheid van der aanval telt stevig aan.
    • Men kan er de AP voor gebruiken welke men voor beweging heeft gespaard, maar deze actie kost dan wel alle AP die men voor een dergelijke actie heeft gespaard. Het kan dus lonen om 1 AP voor bewegen te sparen, als men aan ziet komen dat men zijdelings of achteruit wil terugwijken.
    • Terugwijken kan als nadeel hebben dat men de rug van een teamgenoot ongedekt laat. Soms kan men beter de klap opvangen om te verhinderen dat een ander veel zwaarder wordt getroffen