Een voorbeeld van een gevecht

Een groep personages is op verkenning in de ruines van het kasteel van Shadrovnan. Zij stuiten op een volgestorte gang die naar een lagere verdieping lijdt. Ze proberen de gang uit te graven.
Op hun weg naar het kasteel zijn ze een wachtpost tegen gekomen, welke zich snel uit de voeten maakte. De groep weet dus dat er iets aan de hand is en is op zijn hoede.
De wachtpost was lid van een orde die zichzelf de heilige plicht heeft opgelegd de graftombe van de laatste graaf van Shadrovnan te beschermen. Desnoods door indringers een kopje kleiner te maken.

De leden van de orde proberen de groep te besluipen. Helaas voor de overvallers heeft Sir Francis een hoge rang onderzoek en hoort hij wat. Hij (de zwarte pion) waarschuwt de rest van de groep dat hij even gaat kijken. Ondertussen gaat zijn knecht Nokoemba rustig door met graven. Esmeralda en Trevor volgen Sir Francis. Ze ontdekken al gauw dat er een aantal bewapende, vreemd gekleurde sekteleden hun op staat te wachten. Deze vallen meteen aan. Het gevecht begint.

Dit voorbeeld concentreert zich op de verschillende spelers. Hun tegenstanders worden gespeeld door de spelleider. De spelleider begint met de omschrijving dat de groep wordt aangevallen door een groep vreemd geklede mannen, met een raar soort mantel aan en bewapend met stokken. Ze worden geleid door een wat zwaarder uitgerust heerschap met een zware speer.

Voorbereidingen

Stap 1: De spelleider bepaalt schaal en inrichting van het bord en het tijdsverloop van een “ronde"
De spelleider bepaalt de schaal op 2 meter per veldje, en 1 S = 1 AP.
Het gevecht vindt overdag plaats in de buitenlucht, alles is dus goed verlicht en niemand krijgt een malus op zijn ZI.
De omgeving ziet er als volgt uit: (de gang waarmee men bezig was zit midden boven).
gvb0


Stap 2: De spelleider bepaalt waar ieder spelfiguur het gevecht begint.
De spelleider steld de spelers en hun tegenstanders als volgt op:



= Sir Francis. Ging kijken, staat dus met zijn gezicht naar de vijand toe.
= Esmeralda, volgde Sir Francis
= Nokoemba, ging door met graven.
= Trevor, ging kijken maar nam de andere gang.
= de normale secteleden. Voor het gemak beschikken deze over identieke eigenschappen en over een nummer van 1 tot 8.
= de leider van de secte.

Stap 3: Stel vast welke uitrusting iedereen draagt en bepaal de gevolgen daarvan.
De uitrusting van de verschillende groepsgenoten wordt genoemd bij de omschrijving van de voorbeeldpersonages.
Alle vier de groepsleden dragen een harnas en hun wapen, met uitzondering van Nokoemba. Hij is doorgegaan met graven en heeft dus een schep in handen.
De bescherming en overige uitrusting van de groep is als volgt:

men vrouw
Nokoemba
Francis
Trevor
Esmeralda
Wapen: spade Colt met 6 patronen
stevige wandelstok Ongewapend
-2 LE -3 LE -2 LE -3 LE

De malus op LE in het bovenstaande overzicht wordt berekend met hulp van de vaardigheid Belasting.
De secteleden zijn bewapend met knuppels en dragen een leren hemd.

Stap 4: bereken hoeveel Actiepunten iedereen normaal heeft.
Het aantal AP per ronde wordt berekend met behulp van de vaardigheid Actie.
De secteleden hebben normaal 3 AP per ronde
Trevor, Francis en Esmerelda hebben normaal 4 AP per ronde
De secteleider en Nokoemba hebben normaal 5 AP per ronde.

Stap 5: bepaal met hoeveel AP aan de eerste ronde beginnen.
Dit is afhankelijk van de graad van verrassing.
De spelleider oordeelt dat Sir Francis en de secteleden "Alert" waren en met volle AP beginnen
Trevor en Esmeralda volgde Sir Francis en zijn "Verbaasd". Ze letten op maar verwachtte niet direct een gevecht. Ze beginnen met halve AP.
Nokoemba is ingespannen met iets anders bezig. Hij begint met een aantal negatieve AP gelijk aan de helft van wat hij normaal krijgt. Normaal afgerond wordt dit 3 negatieve actiepunten.
In een overzicht gegoten ziet dit er als volgt uit:

Voor beurt 1 AP   AP  
Secteleider nnnnn Nokoemba nnn n = nieuw,
n = negatief,

Gespaard:
n = algemeen
n = aanvallen.
n = verdedigen.
n = bewegen.




Sectelid 1 nnn Francis nnnn
" " 2 nnn Trevor nn
" " 3 nnn Esmeralda nn
" " 4 nnn    
" " 5 nnn    
" " 6 nnn    
" " 7 nnn    
" " 8 nnn    
Omdat dit de eerste ronde is, heeft heen van de deelnemers AP gespaard.

De secteleden beginnen het gevecht, dus zijn zij als eerste aan de beurt.


De eerste ronde

De groep merkt dat de secte naar voren loopt, maar nog niet in staat is om aan te vallen. Men loopt twee velden naderbij en spaart over gebleven punten in Algemeen.
Nu zijn de slepers aan de beurt:
Nokoemba is normaal eerst, maar kan met zijn negatieve AP niets doen. Op het einde van zijn beurt krijgt hij 5 AP. 3 AP is hij kwijt aan zijn negatieve AP, hij houdt 2 over.
Deze spaart hij in algemeen. Hij krijgt 5 nieuwe AP.
Sir Francis is als volgende. Hij investeerd 2 AP aan het trekken van zijn sabel, investeert 1 AP in het sparen voor aanval (op bandiet 3), spaart 1 in algemeen en beeindigd zijn beurt.
Hij krijgt 4 nieuwe AP. Zijn ene AP in aanval verdubbelt.
Trevor is als derde aan de beurt. Hij draait 1 punt naar links, besluit 1 AP te sparen in bewegen en 1 aan verdedigen tegen sectelid 5. Hij houdt 1 punt over dat hij in Algemeen spaart .
Hij krijgt 4 nieuwe AP, zijn punten gespaard in bewegen en verdedigen verdubbelen.
Esmeralda spaart 4 AP in bewegen.
Ze beeindigd haar beurt en krijgt 4 nieuwe AP. De punten in bewegen verdubbelen

Na afloop van beurt 1 zien de AP er als volgt uit:

Na beurt 1 AP   AP  
Secteleider nnnnnnnn Nokoemba nnnnnnn n = nieuw,
n = negatief,

Gespaard:
n = algemeen
n = aanvallen.
n = verdedigen.
n = bewegen.




Sectelid 1 nnnn Francis nnnnnnn
" " 2 nnnn Trevor nnnnnnnnn
" " 3 nnnn Esmeralda nnnnnnnnnnnn
" " 4 nnnn    
" " 5 nnnn    
" " 6 nnnn    
" " 7 nnnn    
" " 8 nnnn    


Na afloop van de eerste ronde is de situatie op het bord als volgt:


De tweede ronde

De secteleden stormen naar voren, maar ze hebben nog onvoldoende AP om de groep aan te vallen. Hierdoor wordt wel duidelijk, dat de secteleden niet al te ervaren zijn.
Sir Francis schiet tijdens de beurt van sectelid 3 op hem, nadat heet sectelid 1 stap naar voren gezet heeft. Dit is een zgn. "tegenaanval"
Afstand is op dat moment 3 velden. De tegenstander probeert het schot te ontwijken.
Sir Francis gooit voor toeval een "9" en doet 15 schade op wondlokatie 7: de borst.
(voor berekening van aanval en verdediging: zie de vaardigheid "gevecht")
Dit kost het sectelid 15 GE en hij moet een test van de vaardigheid Overleven: kritiek effect tegen een moeilijkheid van 80 halen.
Deze blundert hij (niet zo verbazingwekkend) en hij stort bewusteloos neer. Hij zal snel doodbloeden.
De overige secteleden trekken hun wapens en sluiten aan. De volgende beurt hebben ze genoeg AP om aan te vallen.
Een deel van de secte spaart punten in bewegen om sneller de groep te kunnen omsingelen.
Op het einde van deze ronde verliest sectelid 4 de GE van zijn bloedende wond.
Na de tweede berut van de secteleden is de situatie als volgt:


Nokoemba is weer als eerste aan de beurt. Hij laat zijn schop vallen en probeert zijn Strijdbijl te pakken. De spelleider oordeelt dat dit hem 5 AP kost, aangezien zijn strijdbijl niet aan zijn zij hangt. Hij pakt zinn strijdbijl en spaart 1 AP in bewegen.
Sir Francis zou het liefst de gevaarlijke secteleider willen beschieten, maar deze kan hij niet raken omdat er een tegenstander precies tussen hem en de leider instaat. Hij kan op niemand anders schieten omdat de afstand minder is dan de minimum afstand voor het gebruik van een Colt. Hij besluit dan maar met zijn sabel aan te vallen op sectelid 4. Zijn tegenstander probeert te verdedigen met zijn knuppel, dit kost 1 AP. Hij geeft 1 AP extra uit aan het ophogen van zijn drempel. Een worp van "16" doet 8 punten schade op de schouder . Dit wordt gecorrigeert tot 3 KR schade en een bloedende wond. Sir Francis heeft nog 2 actiepunten over en spaart 1 ervan in bewegen en 1 in algemeen.
Trevor draait terug en een stap achteruit. Dit kost 2 AP, maar deze heeft hij de vorige ronde gespaard voor dit doel. Hij werd niet aangevallen, dus kan hij de verdedigende gespaarde AP niet gebruiken. De overige AP spaart hij voor bewegen en in algemeen.
Esmeralda gebruikt een spreuk met een moeilijkheid van 22 om haarzelf een telekinetisch wapen te geven. Om de spreuk af te laten gaan betaald ze 8 AP (gespaard in bewegen, dit mag omdat dit de eerste actie van haar ronde is). Ze kiest voor een Stomp wapen en 5 rondes duur. Als laatste doet ze 1 stap vooruit.
Ze spaart 1 punt in bewegenen houdt de rest algemeen.
Na afloop van de 2e beurt is de situatie als volgt:

Na beurt 2 AP   AP  
Secteleider nnnnnnnnnn Nokoemba nnnnnnn n = nieuw,
n = negatief,

Gespaard:
n = algemeen
n = aanvallen.
n = verdedigen.
n = bewegen.




Sectelid 1 nnnnnn Francis nnnnnnn
" " 2 nnnnn Trevor nnnnnnnn
" " 3 bewusteloos Esmeralda nnnnnnnnn
" " 4 nnn -3KR, -1 GE    
" " 5 nnnnn    
" " 6 nnnnn    
" " 7 nnnnnnn    
" " 8 nnnnnnn    

n



De derde ronde
De leider stapt 1 veld opzij (2 AP) en valt Francis aan met zijn werpspies. Hij moet het stapje opzij wel zetten, aangezien er anders iemand recht tussen hem en zijn doelwit in staat, wat niet mag bij het gebruik van een afstandswapen. De leiderbetaalt 3 AP voor een aanval, gooit een 7, sir Francis ontwijk voor 1 AP, de hoofdman raakt Sir Francis in zijn been voor 10 punten. Gecorrigeert voor harnas en wapen (drempel 3) kost dit Sir Francis 3 LE, en wingt hem tot een test van de vaardigheid överleven". Deze mist hij, maar de test blundert niet. Hij heeft een bloedende wond en valt. De leider besluit te passen om eerst de rest van zijn secte aan de beurt te laten. Dit kost 1 AP.
Sectelid 1 loopt om en valt de gevallen Sir Francis aan met zijn knuppel.Sir Francis moet weer ontwijken en kan minder goed verdedigen omdat hij van achter wordt aangevallen en op de grond ligt. Hij besluit extra AP uit te geven aan het ophogen van zijn drempel. De tegenstander gooit slecht en raakt Sir Francis op zijn borst, waar hij slechts 1 GE verliest.
Sectielid 2 doet 1 stapje vooruit, draait bij en heeft te weinig AP over voor een aanval.
Sectielid 4 is teveel kwijtgeraakt aan het verdedigen tegen Sir Francis en heeft daardoor ook te weinig over voor een aanval.
Sectieleden 5 t/m 8 sluiten aan en omsingelen Trevor, maar deze kan goed verdedigen en wordt niet geraakt.

Hierna is de Secteleider weer aan de beurt, die gepast had. Hij doet 1 stap vooruit en valt Sir Francis opnieuw aan, dit keer met zijn Lichte speer. Sir Francis wordt geraakt in zijn arm, verliest 3 BE en krijgt er weer een bloedende wond bij.
Sectelid 4 verliest weer een GE. De secteleden sparen voor een deelin het aanvallen van de groep, nu ze minder ver hoeven te lopen.
n


De groep spelers is aan de beurt.
Nokoemba staat voor een dilemma. Als hij Sir Francis gaat helpen moet Trevor tegen een 4 staat tot 1 overmacht vechten. Maar aan de andere kant schijnen de secteleden niet zo gevaarlijk te zijn, in tegenstelling tot de secteleider, Nokoemba besluit om naar de achterkant van Sir Francis toe te bewegen en AP te sparen voor een aanval op sectelid 1.
Sir Francis had eigenlijk 1 stapje achteruit willen doen. Maar dat kan nu niet meer omdat Nokoemba daar staat. Schuin achteruit bewegen kanniet, dus hij draait 180 graden, lop[t rechts naar voren en draait weer terug. Het ene AP extra spaart hij in bewegen.
Trevor ziet een paar rondes van verdedigen tegen een overmacht aankomen. Hij spaart 3 AP algemeen en 1 in bewegen, zodatg hij een stapje terug kan zetten. Op die manier hoopt hij opok de gespaarde punten in de aanval op hem te laten verdwijnen.
Esmeralda' gebruikt haar Telekinese tegen sectlid 4. Deze krijgt een stevige dreun tegen zijn benen, verliest 4 CO, 4 Cn, 3 LE en valt op de grond.
Na afloop van de derde ronde verliest Fracis (uit twee bloedende wonden) 2 GE is de situatie als volgt:

Na beurt 1 AP   AP  
Secteleider nnnnnn Nokoemba nnnnnnn n = nieuw,
n = negatief,

Gespaard:
n = algemeen
n = aanvallen.
n = verdedigen.
n = bewegen.




Sectelid 1 nnn Francis nnnn -3 BE, -3 LE, -3GE, -3 CO gevallen
" " 2 nnnnnn Trevor nnnnnnnn
" " 3 bewusteloos Esmeralda nnnnnn
" " 4 nnn -3KR, -2 GE, -3 LE -6CO -4 Cn    
" " 5 nnnnn    
" " 6 nnnnn    
" " 7 nnnnn    
" " 8 nnnnnnn    

n


De vierde ronde
De leider is weer eerst en valt Nokoemba aan, Deze verdedigt en wordt gemist,
Sectelid 2 doet hetzelfde. Nokoemba betaalt een verdediging door 1 GE op te geven, zodat hij voldoende AP overhoud voor een aanval op sectelid 1.
De overige secteleden hebben te weinig AP voor een aanval of hakken vruchteloos op Trevor. Deze wijkt na de eerste aanval terug, waardoor de gespaarde punten in aanval van zijn directe tegenstanders nutteloos worden.
Al met al een vruchteloze beurt voor de secte.Sectelid 4 verliest weer een GE,
n


Nokoemba valt nu sectelid 1 aan en raakt hem op zijn dij. De treffer doet 10 GEE, ook dit sectelid valt bewusteloos neer. Nokoemba heeft geen AP meer over voor een andere actie.
Francis staat op (3 AP) en spaart 1 punt algemeen. De volgende ronde kan hij weer aan het gevecht meedoen.
Esmeralda geeft haar directe tegenstander nog een extra dreun op zijn knie. Hij verliest hierdoor weer 4 LE, 4 CO en 4 Cn. Hij was al gevallen op de grond. Hij heeft geen CO meer en zou er eigenlijk het liefst vandoor gaan.
Trevor besteed zijn AP aan het goed verdedigen tegen zijn tegenstanders. Hij kan niet verder terugwijken, want in zijn rug staan Esmeralda en Francis.

Na beurt 1 AP   AP  
Secteleider nnnnnnn Nokoemba nnnnn n = nieuw,
n = negatief,

Gespaard:
n = algemeen
n = aanvallen.
n = verdedigen.
n = bewegen.




Sectelid 1 bewusteloos Francis nnnn -3 BE, -3 LE, -5GE, -3 CO gevallen
" " 2 nnnnnn Trevor nnnnnnnn
" " 3 bewusteloos Esmeralda nnnnnn
" " 4 nnnn -3KR, -3 GE, -7 LE -11 CO -4 Cn    
" " 5 nnnn    
" " 6 nnnnn    
" " 7 nnnnn    
" " 8 nnnnn    

er

Tot zovel het voorbeeld. Als de secte erg fanatiek is, zal ze doordrukken. Maar de normale secteleden zijn niet goede genoeg om het tegen een lid van deze groep avonturiers op te nemen. Alleen de leider kan het opnemen tegen Nokoemba. Maar als hij zich daarop concentreert zullen Esmeralda en Francis de rest van zijn manschappen uitschakelen , totdat de secteleider alleen tegenover een overmacht zal staan.

Een van zijn tegenstanders is fors geraakt, maar kan ondanks dat nog steeds beter vechten dan zijn secteleden. En hij heeft een revolver.
Een andere tegenstander heeft een zware bijl en hakt per ronde 1 sectelid om.
Een derde tegenstander maakt rare gebaren, wijst naar iemand waarna deze persoon een enorme dreun krijgt.
En de vierde tegenstander houdt het met moeite vol tegen vier secteleden tegelijk, al wordt hij wel geholpen door de nauwe gang waarin hij staat.

Als de secte wil overleven, neemt ze NU de benen. Sectielid 4 heeft dan pech gehad: hij rent niet hard genoeg om weg te komen en zal het waarschijnlijk wel overleven met een bloedende wond.

De groep zal niet zo geneigd zijn om een wilde actervolging op te starten. Francis bloed als een rund en rent zelf ook niet meer zo snel.