URG tijdslijn
In het volgende overzicht is terug te vinden hoe URG in de loop van de tijd is geevolueerd van een paar a-4 tjes met wat aantekeningen tot het systeem wat het nu is.
Jaar |
Naam |
Personages |
Gevecht |
Magie |
Wezens |
Uitrusting |
Diensten |
Technologie |
1985 |
AD&D supplement |
X |
X |
|
|
|
|
|
1986 |
5d20 systeen |
X |
|
|
|
|
|
|
Voorjaar 1989 |
Runewereld 0,1 |
X |
X |
X |
|
|
|
|
Najaar 1989 |
Runewereld 1,0 |
X |
X |
X |
|
|
|
|
Voorjaar 1990 |
Runewereld 1,1 |
X |
X |
X |
|
|
|
|
Najaar 1990 |
Runewereld 1,2 |
X |
X |
X |
|
|
|
|
1991 |
Runewereld 2.0 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
Lente 1994 |
URG 0.0 |
|
X |
|
|
|
|
|
Zomer 1994 |
URG 0.1 |
X |
X |
X |
|
|
|
|
Herfst 1994 |
URG 1.0 |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
URG is ontwikkeld binnen de spellenvereniging FANAAT, welke al 20 jaar aan de Universiteit Twente verbonden is. Het is niet het eerste rollenspel dat binnen deze vereniging werd gespeeld en zelfs niet het eerste rollenspel dat binnen deze vereniging werd verzonnen. Voor de mensen die in de geschiedenis van URG zijn geïnteresseerd is hieronder de geschiedenis van het rollenspelen binnen deze vereniging opgenomen.
URG heeft een vrij bescheiden komaf, maar kent een lange voorgeschiedenis. De eerste sporen van de ideeën achter URG zijn terug te vinden in een set extra regels voor het klassieke rollenspel AD&D. Na een paar jaar met dit rollenspel te hebben gestoeid waren er binnen de spellenvereniging fanaat wat extra regels in omloop geraakt. Deze regels hielden zich bezig met een tweetal problemen van AD&D: de kwetsbaarheid van onervaren personages en de strakke indeling in beroepen, waardoor op een bepaald moment iedere flexibiliteit in personage verloren ging. Ervaren gebruikers van AD&D dienen hierbij te bedenken dat we in deze tijd nog met de eerste editie van dit spel speelden en dat veel van de mankementen later in de tweede editie zijn aangepakt.
De vereniging verruilde na een paar jaar AD&D voor Rolemaster. Al voor die tijd liep Martin Schouwenburg met het idee van een geheel eigen rollenspel. De eerste versie van dit rollenspel is nooit verder gekomen dan een serie regels voor het opstellen van een playing character. Pas na de ervaring met Rolemaster werd het echt serieus en groeide zijn ideeën uit tot Runewereld. Dit was het eerste echte zelf verzonnen rollenspel op de vereniging.
Een eerste uitgewerkte versie kende een oplage van 10 stuks. Dit was de “Groene editie” versie 1.0 uit 1988. Deze groeide naar de “Blauwe edities” 1.2 en 1.3 en uiteindelijk de “beige editie” 2.0, welke jaren in gebruik is gebleven en nog steeds een goed en compleet rollenspel vormt waar weinig meer aan toe hoeft te worden gevoegd.
Op een gegeven moment kwam Runewereld op een dood spoor. Dit lag aan vermoeidheid bij Martin en het uiteenvallen van de creatieve oorspronkelijke groep van Runewereldspelers. Ondanks alle goede eigenschappen van Runewereld bleef het systeem daarom met twee zwakkere punten zitten die er anders wellicht in een 3e versie uit waren gehaald: de manier waarop de achtergrondsopties bij een personage werden bepaald en de machinale manier waarop het gevecht verliep. URG en Runewereld zijn in veel opzichten familie van elkaar. Kenners van beide systemen zullen veel overeenkomsten zien. URG heeft veel van het goede van Runewereld overgenomen. Waren Martin en ik samen doorgegaan met het ontwikkelen van Runewereld dan was URG er waarschijnlijk nooit gekomen en waren we nu met Runewereld 7.0 bezig.
URG is oorspronkelijk ontstaan als een poging om met een klein aantal extra regels het rollenspel van een wat leukere manier van vechten te voorzien. Precies een van de punten waar Runewereld niet meer aan toe kwam. De eerst set regels telde daarom slechts drie en een halve pagina aan regels en werd voor het eerst tijdens het FANAAT-lustrum van 1994 getest. URG bleek opeens een hele nieuwe groep spelers te trekken en zette mij aan om rond het skelet van de eerste eenvoudige gevechtsregels een heel rollenspel op te bouwen. Omdat ik Runewereld niet wenste over te schrijven werd binnen de tijd van een half jaar een geheel nieuw rollenspel opgebouwd, waarbij ik vrij wat eigen ideeën met allerlei inspiratie uit andere rollenspelen gemengd heb. Ervaren spelers zullen daarom elementen uit AD&D, Runewereld, Rolemaster en Gurps tegenkomen, maar als het goed is ook onderdelen die in geen enkel ander rollenspel voorkomen. Delen van de 1.0 versie van URG zijn tot najaar 95 in gebruik gebleven. Het URG van die tijd was een vat vol rare ideeën en kon zich nog lang niet meten met Runewereld 2.0.
Met alle ervaring van een jaar URG begon ik in de zomer van 1995 met een nieuwe editie. Deze editie had drie doelen: zij zou het systeem op een zelfde niveau moeten brengen met Runewereld, de ervaring van de verschillende spelleiders en spelers verwerken en voor het eerst een complete beschrijving van alle magie, uitrusting en diensten geven. Na het schrijven van het eerste deel van de regels bleek het handiger om de regels in verschillende delen uit te brengen. Hierdoor werden de regels van URG in drie delen geknipt: een deel voor de personages en het gevecht, een deel voor magie en een deel voor de monsters en de uitrusting. Het laatste deel van deze 2.0 editie verscheen in de lente van 1996. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat er nog een vierde deel zou komen met daarin alle technologie, maar dit deel liep vertraging op. Het bleek niet zo gemakkelijk om hogere technologie in de normale regels te integreren. Hiervoor moesten eigenlijk de normale regels worden herschreven. Ondertussen waren er toch al weer zo veel verbeteringen op de 2.0 basisregels dat ik besloot om het hele systeem een tweede grote beurt te geven.
De 3.0 serie regels werd dus oorspronkelijk opgezet om de integratie van hogere techniek mogelijk te maken. Ik heb deze mogelijkheid ook aangegrepen om een aantal nieuwe ideeën te introduceren en de regels wat meer te laten sporen met Runewereld. Maar het werd al snel duidelijk dat dit te snel ging. Zo heb ik na een jaar moeten concluderen dat de 3.0 editie door een 3.1 moest worden vervangen. De regels in de basisgids waren inmiddels zo uit de hand ge-lopen dat de oude regels in twee onderdelen moesten worden gesplitst, waardoor een oerwoud van verschillende versies zou ontstaan. De magiegids en de wereldgids waren inmiddels wel érg verouderd geraakt. Voornamelijk om deze reden heb ik met ingang van versie 3.1 de hele set regels van voor tot achter in één ruk her-schreven, een proces wat ongeveer acht maanden heeft gekost. Hierdoor zijn de verschillende 3.1 delen goed met elkaar te gebruiken. De 3.11 edities van de gevechtsregels zijn in feite niet meer dan kleine verbeteringen op de 3.1 regels.
Deze editie (3.2) is afgeleid uit de vijf verschillende 3.1(1) regels, minus een paar storende foutjes en onduidelijkheden en regels voor het zelf maken van beroepen. De praktijk leert dat veel gebruikers van URG na een deel toch de andere delen ook willen hebben. Dan spaart het kosten en bladeren om alle regels weer in één band te hebben. Daarom is de indeling van de vijf delen weer losgelaten.
De derde editie van URG telt verbeteringen ten op-zichte van de 2.0 serie, maar ook uitbreidingen. De 3.2 editie was twee reden een belangrijke mijlpaal. Voor het eerst zijn alle belangrijke onderwerpen binnen een rollenspel in URG regels beschreven. Een tweede reden is de enorme omvang van de regels. Het begon de omvang van een telefoonboek te benaderen.
URG 3.2 is een logisch gevolg geweest van een langzame evolutie van spelregels in de hand van een bepaalde groep spelers. De spelers en het spel groeiden in de loop van de jaren met elkaar mee, waardoor iedereen goed door had waarmee hij bezig was. Maar het systeem werd in al zijn omvang wel erg complex, onoverzichtelijk en moeilijk te doorgronden voor een nieuwe speler.
URG 4.0 ontstond tegelijkertijd met de URG-website. Het idee erachter was om het systeem te ontdoen van alle ballast en alle uitweidingen, uitbreidingen enzovoorts op de website te laten. Dit betekentde een enorme reductie in de omvang en complexiteit van de regels. URG 4.0 was de eerste versie die niet meer volledig compatibel was met eerdere uitgaven van het systeem. De ervaringen met deze versie zijn verwerkt in URG 4.1, maar deze set regels in nooit volledig afgemaakt.
Het idee van URG 5.0 is afgeleid van de goede ervaringen met URG 4.0. De omvang van de regels is kleiner dan ORG 1.0: een handzaam boekje van niet meer dan 24 pagina's.