Ervaringsrang
Ervaringsrang (ER) is een maat voor de levenservaring van een personage. Iedereen wordt geboren met een ER van 0, vergaart in de loop van zijn leven ervaring en wordt op die manier steeds beter in de dingen die hij geleerd heeft. De volgende tabel geeft een aardig overzicht wat men zich bij een verschillende ER kan voorstellen:
ER |
Omschrijving |
0 |
Baby |
5 |
Peuter |
10 |
Puber |
15 |
Jongeling |
20 |
Gemiddelde volwassene |
30 |
Vaklui |
40 |
Veteraan |
50 |
Zeer ervaren |
60 |
Meester |
80 |
Grootmeester |
100 |
Nog sterker |
De gekozen ER moet passen bij het verhaal en de uitdagingen welke de spelleider de spelers voor wil zetten. Als zij meteen de wereld moeten redden is een hoge ER aan te raden. Maar als zij geleidelijk in de loop van vele avonturen moeten groeien, laat ze dan niet op een te hoge ER beginnen. Een ER van 20 is een leuk begin.
|