Door: Lukas Schoonhoven en Martin Schouwenburg
Regel
Geestesgevecht is een bijzondere manier van vechten. Het is een manier waarop een magier direct de geest van een ander aan kan vallen. De schade van geestesgevecht heeft effect op de geest van het doelwit en niet op het lichaam. Alleen wezens met de optie Magisch talent kunnen met geestesgevecht aanvallen. Iedereen kan er echter tegen verdedigen.
De wapens welke in een geestesgevecht worden gebruikt zijn niet te zien. Iemand die wordt aangevallen merkt wel door wie hij wordt aangevallen en hoe hij wordt aangevallen. Net als bij het gebruik van elementale magische wapens levert het gebruik van geestesgevecht zelf geen aanvals- of verdedigingsrang. Deze onstaat door de vaardigheid Vechten. Verdediging wordt bepaald als bij een afstandsaanval. Alleen wordt bij het bepalen van de aanvals- en verdedigingsrang in Vechten dit keer IN als talent gebruikt. De wapens zijn extra toepassingen van de vaardigheid Toveren:
Breinbreker 20 / WI12 / 4s
Breinbreker geeft een wapen met een aanval van 0 en een verval van 2.
De breinbreker doet schade op de WI van de ander. Drempel tegen deze aanval is 5.
+5/+4/x2 per punt lagere drempel.
Breinvlaag 25 / WI12 / 3s
Breinvlaag geeft een wapen met een aanval van 0 en een verval van 1.
Doel is het overbelasten van de geest van de ander waardoor deze moe wordt.
De breinvlaag doet schade op de CN van de ander. Drempel tegen deze aanval is de WI van de ander.
+2/+1/- per punt lagere drempel.
Geestesspeer 30 / CH12 / 4s
geeft een wapen met een aanval van 0 en een verval van 2.
De Geestesspeer probeert de geest van de ander te verdelen, zodat de ander de werkelijkheid niet meer helemaal helder voor ogen heeft.
De Geestesspeer doet schade op de IN van de ander. Drempel tegen deze aanval is het CH van de ander.
+2/+1/- per punt lagere drempel.
Ego lancet 35 / IN12 / 2s
geeft een wapen met een aanval van 0 en een verval van 1.
Het ego lancet probeert het zelfvertrouwen van de ander aan te tasten.
Het wapen doet schade op de CH van de ander. Drempel tegen deze aanval is de WI van de ander .
+2/+1/- per punt lagere drempel.
Karakter Kraker 40 / CH12 IN12 WI12 / 5s
geeft een wapen met een aanval van 0 en een verval van 3.
De karakter kraker valt de CO van de ander aan. Drempel tegen deze aanval is 10.
+3/+1/- per punt lagere drempel.
Het gebruik van geestesgevecht kan de wereld van de spelleider behoorlijk veranderen. Het geeft de magiers een extra mogelijkheid. Of geestesgevecht nu echt in een verhaal past is een kwestie van smaak. Het is bijzonder op zijn plaats in bijvoorbeeld een Science fiction verhaal, zelfs als dit verhaal verder maar heel beperkte vormen van magie toe laat.
|