Patroonmagie

Door: Lukas Schoonhoven en Joost Boere

Regel

Bij het gebruik van deze regel kent de vaardigheid Toveren twee extra toepassingen:

Afstemming 10/ WI10 CH10 IN15 /100U
De gebruiker stemt hiermee een ander persoon met de optie magisch talent permanent af op een Patroon (zie hiervoor onder de toepassing Patroon). Afgestemd zijn op een patroon heeft de volgende nadelen:
1. Men heeft verplicht bepaalde voor-en nadelen gemeen met de maker van het patroon.
2. Men is beperkt tot het gebruik van de magische vaardigheden welke in het patroon opgenomen zijn.
3. Patronen zijn specifiek voor één bepaalde wereld. De speler kan slechts kiezen uit de patronen die de spelleider toestaat.
+ 2 x ER-/- doelwit.
-10/5- contact met fysieke plaats van het patroon.
+10 per extra patroon.


Patroon 50 /WI20/30d per punt moeilijkheid
De gebruiker maakt een zeer ingewikkelde, permanente, grote rune. Dit “patroon” bevat alle kennis van een aantal toepassingen van een aantal magische vaardigheden tot een bepaalde rang. Iemand die eenmaal door een “afstemming” met het patroon is verbonden hoeft die vaardigheid dus niet meer te leren! Het eenvoudigste patroon bevat de kennis van één vaardigheid tot een rang gelijk aan de rang waarop de maker deze vaardigheid beheerst, of lager. Per gekozen toepassing ligt 1 punt CN permanent vast in het Patroon. Een magiër kan meerdere patronen maken welke tegelijkertijd actief zijn en een zelf gemaakt actief patroon uitbreiden of inperken naar eigen inzichten. Patronen zijn permanent.
De maker moet bij het vaststellen van het patroon één magische optie kiezen die hij zelf heeft, anders dan de optie magisch talent. Gebruikers van het patroon moeten verplicht dezelfde magische optie hebben.
-10/-10/- patroon werkt alleen als de gebruiker fysiek contact met het patroon heeft.
+2/-/- per extra vaardigheid.


Patroonmagie geeft extra "kleur" aan de magiers in een wereld. Zo kan men bepaalde opties aan bepaalde vormen van magie binden en zelfs MN in een wereld laten afhangen van het patroon dat men beheerst. Het geeft spelers de mogelijkheid allerlei aparte combinaties van magie te beheersen, maar daardoor zijn er ook belangrijke beperkingen in de keuzevrijheid van voor- en nadelen van magie. De spelleider diet van te voren de patronen in zijn of haar wereld uit te werken, inclusief alle na- en voordelen ervan. Onder geen enkele bedinging mag het een speler worden toegestaan om zelf een patroon te ontwerpen voor dat zijn of haar personage er aan toe is om zelf de toepassing Patroon te gebruiken.

Omdat het veel werk is zelf patronen uit te werken en deze met een beetje evenwicht in een wereld neer te zetten is er van afgezien patroonmagie onder de normale regels te scharen. Misbruik van deze vaardigheden is gemakkelijk mogelijk. Maar voor de spelleider die hun eigen "smaak" magie aan de wereld toe willen voegen: ga jullie gang.