Genezen BE 4d6 3

Diagnose 5/ IN10 ZI10/ 5M +1 CN Wat mankeert een bepaald persoon precies? Falen betekent onbruikbare diagnose, blunder een verkeerde diagnose.
-1/-/x2 per lang de tijd
+5/+2/x0,2 per versnelling
+5 wond of gewonde uitheems of van een onbekend type


Verbinden 0/ WI 10 IN10/ 8s
Vereist verband. Maakt verlies van talent door door een verwonding 1 punt minder erg. Iedere wond kan slechts het voordeel van één verband hebben, maar men mag wel meerdere pogingen wagen. Blunder maakt wond resultaat punten ERGER. Mocht WI of GE ooit lager worden dan -10 dan sterft het personage.
-5/-/- voorafgaande succesvolle diagnose (daar is niet altijd de tijd voor) of bloedende wond.
-1/-/x2 +1 CN extra zorgvuldig
+6/-/- gebruikt geimproviseerd verband, per extra punt verlies dat genezen word, verkeerde diagnose
+10/-/- verhelpt kritisch effect van verwonding.


Verplegen 10/ ZI5 WI5/ 1D Na N dagen wordt een wond een wond van N-1. Succesvolle verpleging gedurende de hele tijd halveert de tijdsduur, onder voorwaarde van rust. Verlies van GE als gevolg van bloeden geneest met 1 punt per dag zolang als er rust wordt gehouden.
-10/-/- voorafgaande succesvolle diagnose of operatie (per factor)

Operatie 25/ IN15 WI10 ZI5 TP12 / 6U+10CN +10$ Vereist werkplaats en gereedschap. Maakt verwonding 1 punt minder ernstig. Blunder betekent dood van patiënt.
-10/-/- voorafgaande succesvolle diagnose.
-/TP+2/- Verhelpt negatieve fysieke achtergrondsoptie, per 5 achter-grondspunten.
+6/-/+1U+1CN per extra punt genezing.


Voorbeeld van genezen.
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Sir Francis raakt bij een schermutseling gewond aan de schouder, wat hem een verlies van 2 KR oplevert. Dit is lastig: hij kan hierdoor minder tillen en zijn wapen kan hij nog maar net zonder zijn handicap te missen hanteren. Trevor besluit zijn baas te verbinden om te kijken of hij het probleem op kan lossen. Hij gebruikt eerst de toepassing diagnose om te kijken wat er aan de hand is:

Trevor heeft een BE van 16,
en een rang in de vaardigheid Genezen van 7.
De toepassing diagnose heeft handicaps IN10 en ZI 10, Trevor heeft genoeg IN maar slechts een ZI van 9. Handicap wordt 1.
Toeval (vier dobbelstenen) = = 17. (dat is slecht gegooid)
De moeilijkheid is gelijk aan 5

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     7 + 16 - 1 - 17 - 5    = 0
Drempel
3


De diagnose lukt nét. Trevor komt tot de conclusie dat een aantal compressen met een goed verbandje de ernst van de verwonding kunnen verminderen. Hij zet zich aan het werk, haalt wat verbandmiddelen uit zijn rugzak en probeert de verwonding te verbinden. Hij probeert in één keer beide punten te verhelpen, want iedere wond kan maar één verband tegelijkertijd hebben.

Trevor heeft nog steeds een BE van 16,
en een rang in de vaardigheid Genezen van 7.
De toepassing diagnose heeft handicaps IN10 en WI10, Trevor voldoet hier beiden aan. Handicap wordt 0.
Toeval (vier dobbelstenen) = =18. (dat is erg slecht gegooid)
De moeilijkheid is gelijk aan 5, +6 omdat hij 2 KR in plaats van 1 KR probeert te verbinden, maar -5 vanwege de succesvolle diagnose. Moeilijkheid wordt 6

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     7 + 16 - 0 - 18 - 6    = -1
Drempel
3


Het verband heeft niet het gewenste effect. Sir Francis kreunt dat Trevor zit te klungelen en dat de schouder nog steeds pijn doet. Trevor kan het gerust nog een keer proberen, maar de drempel van de test wordt dan een punt lager. Waarschijnlijk een aanvaardbaar risico.

NB: de verwonding van Sir Francis is na 2 dagen 1 punt minder erg en naar 3 dagen geheel genezen. Deze geneestijd is te bekorten door de toepassing "verplegen", maar dat zou betekenen dat Sir Francis anderhalve dag niets anders kan doen. Dat is een afweging. Midden in de wildernis is dat niet zo'n goed idee, maar als de groep toch niets te doen is of andere groepsleden ook lichte verwondingen hebben dan kanhet de moeite waard zijn om even een paar dagen uit te rusten.