Leider CH 4d6 4

De vaardigheid van een leider heeft alleen effect als de mensen onder hem ook naar hem luisteren.

Management 10/ IN15 Vaardigheid “X”10 Taal5/ 10m
Succes geeft iedere ondergeschikte met de vaardigheid “X” een +1 bonus op deze vaardigheid tot een maximum van 15, zo lang als de totale rang niet uitkomt boven die van de leider. Blunder geeft malus gelijk aan resultaat. Iemand kan CH ondergeschikten op deze manier leiding geven
+5/X+1/- per extra persoon, punt bonus of maximum (per factor).

Leraar 0 / IN12 WI8 Vaardigheid “X”5 Taal5 / 1d Succes geeft een ander 1 EP in vaardigheid X. waar hij tot nu toe geen rangen in had. De enige manier om nieuwe vaardigheden te leren. Dit laatste vereist ook een test van de vaardigheid persoonlijkheid.
+1/-/- per 5 extra leerlingen
+2/X+1/- per rang X van leerling


Voorbeeld van Leider: management
Voorbeeld van Leider: leraar
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Voorbeeld van Leider: Management

Berthold is samen met zijn groep van 10 sterke mannen ingehuurd om een greppel te graven en zand af te voeren. Hij probeert de toepassing samenwerking uit op de groep. De gebruikte vaardigheid is Belasting, want dit heeft voornamelijk te maken met het zo snel mogelijk verplaatsen van zware gewichten.

Berthold is een ervaren voorman. Zijn vaardigheid Leider is 12.
Bertold heeft een CH van 14.
Berthold heeft een rang Belasting van 12. Deze handicap haalt hij. Maar hij heeft slechts een IN van 13. Daarbij mist hij de handicap IN met 2 punten, hetgeen een malus van 3 oplevert. Taal is geen probleem. Handicap = 3.
Toeval = = 15.
Moeilijkheid is standaard: 10.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =    12 + 14 - 3 - 15 - 10    = -1
Drempel
4


De test mislukt, maar blundert niet. De manschappen hebben geen bonus. Als Berthold iets beter had gegooid hadden 13 van zijn ondergeschikten (het CH van Berthold) voor dit karwei een +1 op hun vaardigheid Belasting gehad.

Voorbeeld van Leider: Leraar

Esmeralda is er achter gekomen dat niemand in de groep beheersing van de taal Roemeens heeft. Dat is erg lastig, want niet iedereen in Roemenie spreekt Engels, Frans of een andere taal die de groep wel beheerst. Esmeralda vindt na enige tijd iemand die bereid is om haar Roemeens te leren.

De leraar, Mandor genaamd, heeft een vaardigheid Leraar van 10. Vaardigheid = 10
Charisma van Mandor is 15. Talent = 15
Handicaps zijn IN 12, WI 8 Vaardigheid "X" 10 en Taal 5. Mandors IN is 11 en zijn WI is 10, dus hij mist IN met 1 punt. De te leren vaardigheid X is Roemeens, de moerstaal van Mandor, dus heeft hij daar altijd minstens 5 rangen in. De Taal is de taal Engels waarin Mandor het uilegt. Hier heeft hij slechts 4 rangen in. Hij mist twee handicaps met 1 punt, Handicap = 1 + 1 = 2
Random factor = = 16.
Moeilijkheid is standaard : 0.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =    10 + 15 - 2 - 16 - 0    = +4
Drempel
4


De test slaagt. Als Esmeralda nu ook de benodigde test van de vaardigheid Persoonlijkheid haalt (zie onder de beschijvoing van die vaardigheid) krijgt ze 1 EP in de voor haar nieuwe vaardigheid Taal : Roemeens.
Als Esmeralda al een rang in deze vaardigheid had gehad had ze nog steeds extra EP kunnen krijgen in die vaardigheid maar de test was dan wel een stuk moeilijker geworden: de modificatie +2/X+1/- per rang X van de leerling was dan in werking getreden, aangezien Esmeralda op dat moment een rang van 1 had gehad.