Talent ? - 0 Variabel

Door oefening en training een talent ophogen. Ieder talent is een aparte vaardigheid, maar verschillende soorten talenten hebben andere drempels:
Aangeboren talent: 7, CN of CO: 1, RO of ST 11, LT of ME: 19

Talent verhogen 0/-/-
Succes is gelijk aan de permanente bonus of malus (naar keuze) op het talent.

Voorbeeld van Talent: BE en Talent : CO. Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Voorbeelden van Talent

Nokoemba heeft vaardigheden geleerd om zijn BE en CN op te hogen. Als eerste BE.
Vaardigheid Talent (BE) = 4
Talent = 0
Handicaps = 0
Toeval = O
Voor moeilijkheid wordt 4 gekozen.

Aangezien BE een aangeboren talent is, is de drempel 7

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     4 + 0 - 0 - 0 - 4    = 0
Drempel
7


Nokoemba hoogt hiermee zijn talent BE permanent met 1 punt op. Om het talent in totaal met 2 punten op te hogen heeft hij een rang van 11 nodig, want 11/7 = (afgerond) 2.

Tegelijkertijd wil hij zijn CO met 7 punten ophogen:

Vaardigheid Talent (CO) = 7
Talent = 0
Handicaps = 0
Toeval = 0
Voor moeilijkheid wordt 7 gekozen.
Drempel voor CO is 1.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     7 + 0 - 0 - 0 - 7    = 0
Drempel
1


Dit levert 7 punten CO op. Voor een extra punt CO moet Nokoemba 1 extra rang in deze vaardigheid leren.

Het is duidelijk te zien dat de drempel nogal veel uitmaakt. Omdat de uitkomst van de test altijd wordt afgerond op het dichtstbijzijnde getal is het vaak heel nuttig om 1 punt bij een aangeboren talent te leren. Dit kost immers maar 10 EP. Maar meerdere punten worden snel veel duurder. Helemaal als men bijvoorbeeld LT wil verlagen. Het eerste punt kost 10 rangen, dit is nog wel te betalen. Maar het tweede punt kost 29 rangen en dat is nogal veel.

Het ophogen van talenten moet men zien als een soort van training. Bij talenten als ST en LT is het het gebruik van een bepaalde levensstijl.