Ambacht ? BE 4d6 1

Het maken van dingen. Voorbeelden zijn Boer, Bouwer, Glasblazer, Kleermaker, Kok, Leerbewerker Pottenbakker, Loodgieter, Electricien, Steenhouwer, Timmerman en Wever.

Maken 5 / KR8 ZI6 IN6 WI6 BE6/ (4U+0,5$) per $ verkoopwaarde Dit is het meest gebruikelijke werk van en ambachtsman. Het zijn de spijkers, stoelen, standaard rantsoenen en theedoeken, alle dingen die niet duurder zijn dan $5. Het Falen: produkt is minderwaardig en geeft slechts helft normale voordeel.
Blunder: Product is waardeloos.
-5/-/- repareren kapot voorwerp of assemblage kant en klare componenten (vereist geen werkplaats maar wel gereedschap)
+5/-/- koopprijs is $5 of meer
+5/-/x0,5 haastwerk of improvisatie
+12/+2ZI+ 3IN +3WI/x4 Kwaliteit: geeft +1 op vaardigheid


Taxeren 0 / ZI10 IN12 / 5M +1 CN
Bepalen van de normale verkoopwaarde van een object.
+10/-/- Taxateur is onbekend met type voorwerp
+3/-/- per TP verschil taxateur en voorwerp

Voorbeeld van een ambacht
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Voorbeeld van een ambacht

Trevor probeert voor zijn meester een goede maaltijd te bereiden uit een stel aardappels, wat groenten en wat vlees, vers gekocht in een winkel onderweg. Trevor heeft geen werkplaats (keuken) bij zich, maar wel een kookpot en wat keukengerei.

Hij heeft een rang in het Ambacht kok van 5.
Hij heeft een BE van 16.
Hij voldoet aan de handicaps op het gebied van BR, ZI, IN en WI, dus Handicap = 0
Voor toeval gooit hij met 4 dobbelstenen = 11.

Moeilijkheid is 5 (standaard) - 5 (kant en klare onderdelen) = 0

Effect =     Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     5 + 16 - 0 - 11 - 0    = 10
Drempel
1


Dit resultaat garandeert een geslaagde maaltijd. Indien Trevor de test met 1 tot 5 punten had gemist leverde de maaltijd maar de helft van de voedingswaarde op. Bij een misser van meer van 5 (resultaat -6 of lager) was de maaltijd waardeloos geworden.