De Secte van Nar Garvan heeft het gerucht vernomen dat een stelletje buitenlanders de tombe van de laatste graaf van Shadrovnan wil onderzoeken. Heiligschennis! Ze laten een groep secteleden een verborgen kampement inrichten in de buurt van het kasteel, een voor een houden ze de wacht in de buurt van het kasteel.
Na een week ziet de wachter een groep avonturiers aankomen. Hij probeert zich voor de groep te verbergen:
De wachter is niet zo geoefend en heeft slechts een rang Heimelijk van 5.
Lenigheid is iets hoger dan gemiddeld: 13.
Het personage heeft een WI van 8, iets onder gemiddeld. Handicap =3
Toeval (4 dobbelstenen) is = 16.
Basis moeilijkheid is de ZI van de zoeker. In dit geval de ZI van de persoon die voorop loopt en oplet: Nokoemba de krijger. Deze heeft een ZI van 14. Het sectelid dat zich verstopt heeft verhullende kledij en een goede verstopplaats. Dit levert twee maal een -5 op de moeilijkheid op. Nokoemba let goed op, de rang verkennen van Nokoemba wordt daarom bij de moeilijkheid opgeleld. Nu hééft Nokoemba geen rang verkennen. Moeilijkheid is daarmee 14.
Effect = |
Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid |
= |
5 + 13 - 3 - 18 - 14 |
= -6 |
Drempel |
3 |
De uitkomst betekent een blunder (lager dan -5). De wachtpost wordt ontdekt. Als de wachtpost geen blunder was geweest had de wachtpost nog een extra test mogen maken, maar dit keer met een drempel van 2. De kans is aanzienlijk dat deze tweede test ook geblunderd had.
|