Voorbeeld van Inspectie
Sir Francis en zijn gezelschap zijn te gast bij een aantal onbekenden. Ze krijgen een maaltijk voorgezet. Trevor, de lijfknecht van Sir Francis vertrouwt het niet helemaal en gebruikt Inspectie om te kijken of er iemand iets met de maaltijd heeft gedaan.
Vaardigheid (Rang Onderzoek van Trevor) is 0.
Talent (Zintuig van Trevor) is 9
Handicaps: Trevor heeft een rang kok van 5 en een IN van 14, Handicaps zijn daarom 0
Voor toeval wordt met vier dobbelstenen gegooid: 14
Moeilijkheid is standaard: 5
Effect = |
Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid |
= |
0 + 9 - 0 - 14 - 5 |
= -10 |
Drempel |
1 |
De test faalt totaal. Trevor heeft geen idee of er iemand iets giftigs in de maaltijd heeft gedaan.
Voorbeeld van Onderzoek: verkennen
Nokoemba loopt voorop voor de groep uit en probeert goed op te letten. In zijn gezichtsveld houdt zich een sectelid verborgen. Dit sectelid zou normaal een test van de vaardigheid Heimelijk: verstoppen moeten maken met als moeilijkheid de ZI van Nokoemba, maar omdat Nokoemba Verkenning gebruikt wordt de moeilijkheid verhoogd met de rangen in de vaardigheid Onderzoek.
Helaas voor de groep heeft Nokoemba geen rangen onderzoek. De test blijft dus even moeilijk.
Helaas voor het sectelid is hij niet zo getalenteerd als verstopper. Zie voor de uitvoering van deze test het voorbeeld onder de vaardigheid Heimelijk.
Voorbeeld van Onderzoek: Spoor zoeken.
De groep ziet een wachtpost verstopt zitten. De wachtpost heeft door dat hij ontdekt is en gaat er meteen vandoor. Hij rent over een heuveltop uit het zicht van de groep. Op de heuveltop probeert de groep het spoor van de vluchtende wachtpost op te pakken. Nokoemba probeert het spoort te volgen.
Vaardigheid is 0
Zintuig is 14
Handicaps zijn IN 10 en Wildernis 5. Nokoemba heeft een In van 11, maar slechts 4 rangen Wildernis. Handicap wordt 1
Toeval (4 dobbelstenen) is 10.
Moeilijkheid is standaard 5, maar het wordt 5 punten minder moeilijk omdat het spoor minder dan een dag oud is.
Effect = |
Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid |
= |
0 + 14 - 1 - 10 - 5 |
= -2 |
Drempel |
1 |
De poging mislukt en de wachtpost ontsnapt.
|