Opmaken BE 4d6 5

Opmaken is de kunst van het grimeren, aankleden en vermommen. Het is een nuttige vaardigheid als men een gunstige indruk wil maken of zich anders voor wil doen als men is. Het is een belangrijke Passieve voor de vaardigheid presentatie.

Niet herkend worden RO / IN10 ZI10/ 1U Zich voordoen als iemand anders. In de meest voorkomende situatie wil men niet worden herkend, komt men niet binnen een afstand van 2 meter van een ander en hoeft men zelf niet te spreken. Vermommen als een ander is onmogelijk tegenover familie of goede bekende op korte afstand en men kan niet iedereen als iedereen vermommen. Bij Falen is er reden tot wantrouwen, bij blunder valt men door de mand.
+2xRO ander/-/-: wil doorgaan voor een ander
+3/-/x1/2 per halvering van de tijd.
+5/-/- ander heeft reden tot wantrouwen. Men komt binnen 2 meter van ander, komt binnen gezichtsbereik van bekenden of familie, ander ras, geslacht (per factor).
+1/-/- Per punt KR verschil met ander
.

Voorbeeld van opmaken
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Voorbeeld van Opmaken.

Sir Francis heeft zich niet populair gemaakt en probeert de stad Tirgu Mures te ontvluchten. Het lijkt hem daarom verstandig om zich voor te doen als een ander. Hij beheerst zelf de vaardigheid Opmaken en probeert zichzelf te vermommen.

Zijn rang in de vaardigheid Opmaken is 8.
Talent (BE) is 16.
Handicaps zijn IN en ZI 10. Sir francis haalt deze gemakkelijk. Handicap is dus 0
Toeval (vier dobbelstenen) = 15. Moeilijkheid is gelijk aan de RO van Sir Francis. Deze is 10.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =    8 + 16 - 0 - 11 - 10    = 3
Drempel
1


De poging lukt. Alleen iemand die erg goed inspecteert zal Sir Francis herkennen.