Overleven GE 0 1

Deze vaardigheid helpt een personage verschillende nadelige effecten van beschadigingen, inspanningen en de woeste natuur te verminderen.

Kritiek effect 10/-/1CO Indien de gebruiker een verwonding krijgt, vergiftigd of ziek wordt kan er een kritiek effect optreden.
De aard van het effect is afhankelijk van de aard van de verwonding én het getroffen talent.
Beiden worden onafhankelijk van elkaar bepaald!

Type verwonding Getroffen talent
Scherp: -1 GE/10s door bloeding
Stomp: - 6C0-6CN
Vuur: -4 WI -4 ZI
Kou: - 4LE - 4 ZI
Wurg: -6LE -6 BE
Bliksem: -4 BE -4ZI
WI, IN, CH, ZI: -6 AP
LE: val
BE: verliest wapen rechterhand
KR verliest wapen/ schild linkerhand.

Standaard moeilijkheid geldt voor een verwonding van 1 punt en voorkomt het kritisch effect. Bij een blunder is de gebruiker bewusteloos. -5/-/- voor effect op talent i.p.v. type wapen. Bijvoorbeeld: of men omvalt bij een treffer op de benen. +5/-/- per extra punt verwonding.

Ascese 10/WI 15/-
Een succesvolle test betekent dat het personage een bepaalde periode toekan zonder slaap, drinken, voedsel of beschutting zonder dat hij daar nadelen van ondervindt. Normaal krijgt iemand de volgende effecten van gebrek aan eten, slaap, drinken en beschutting tegen het weer:

Tijd per Mist Effect
1x dag Eten - KR, - GE
1x dag Drinken - 4KR, -6 GE
1X dag 8 uur slaa[ -3 CH, WIn, WI en MA


Omstandigheden:
Wat Effect Per
Felle zon -1 ZI Uur
Kou -1 KR, GE, LE, WI Uur
Hitte -1 KR, GE, LE, WI Uur
Intens - x 1/6e
Heel intens - x 1/60e

De test wordt gemaakt na `Per` periode.
+5/WI+1/- per extra periode

Voorbeeld van Overleven: Kritiek effect
Voorbeeld van Overleven: Ascese
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Voorbeeld van Overleven: Kritiek effect

Sir Francis krijgt een forse klap van een stok tegen zijn rechterschouder. Hij verliest hierdoor 2 KR. Hij moet nu kijken of de verwonding nog een extra effect heeft.

Vaardigheid = 0
Talent = 10
Handicaps zijn er niet, = 0
Toeval = 0
Moeilijkheid is standaard 10, maar het effect is 2 in plaats van 1 punt. Moeilijkheid wordt daardoor 15.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     0 + 10 - 0 - 0 - 15    = 1
Drempel
-5


Sir Francis mist de test. Dus treed het kritieke effect in werking: hij verliest 6 CO, 6 CN en het wapen in zijn rechterhand.

Voorbeeld van Overleven: Ascese

Esmeralda heeft al een dag niet gegeten. De test om te zien of men daar last van krijgt is 1x per dag.

Vaardigheid = 0
Talent = 15
Handicap vereist een WI van 15. Esmeralda haalt dit. Handicaps = 0
Toeval = 0
Moeilijkheid is standaard 10.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     0 + 15 - 0 - 0 - 10    = 1
Drempel
1


Esmeralda haalt de test. Ze is dan weliswaar niet zo'n supermens, maar haar formidabele WI helpt haar hier uit de brand. Ze heeft geen last van de honger.
Sterker: ze kan het nog wel een dag langer uithouden voordatg haar KR en GE beginnen te dalen.