Sport LE 4d6 3

Er zijn vele sporten. Sommige sporten zijn niet meer dan competities in vaardigheden die elders al besproken zijn, zoals zeilen, boogschieten en paardrijden. Het gaat te ver om alle sporten hier afzonderlijk te bespreken, maar natuurlijk hebben ze ieder hun eigen moeilijkheden en Passieven. Zo is het vrijwel uitgesloten om in alle sporten tegelijkertijd een hoge rang te halen.

Acrobatiek -10 tot 100 / LE20/ 3s+1CO
Soepel, snel en behendig verplaatsen van het eigen lichaam.
De spelleider kan voor verschillende manoeuvres moeilijkheden stellen, maar acrobatiek is ook van belang omdat op deze manier soms een goede verdedigende rang kan worden verkregen. Acrobatiek helpt ook bij het breken van een gevaarlijke val. Zie hiervoor de omschrijving in de gevechtsregels. Falen = men breekt de actie af. Blunder= krijgt –(resultaat-5) kritisch effect op torso.
+10/+2/x0,5 Extra snel.

Erotiek 0 /BE10+CH15/ 15m+3CO+3CN Een ander compatibel personage brengen tot orgasme. Correcties als onder Presentatie: flirten en:
+2/+CH1/- zonder voorafgaande flirt/ verleiding/punt LT boven 10/ comfort (per factor)

Hardlopen -8/GE5/1s+1CO Personage beweegt 2x zo snel als normaal. Falen betekent dat de beweging niet sneller gaat, bij een blunder valt men.
+1/ +1/s x 2 Lang achter elkaar
+1/+5/+2CO 1x harder lopen.


Jongleren 0/ BE20 MA10/ 10s
Standaard is drie objecten. Falen: men laat 1 object glippen. Blunder: alle objecten.
+5/-/- per extra voorwerp
+5/-/- voorwerpen staan in brand of zijn scherp.


Klimmen 0/ BE15 10/ 10s
In het standaard geval beklimt de gebruiker 5m normale muur. Falen: met kan niet verder. Blunder: men valt.
-5/-2/+5s : gebruik van een touw, klimoppervlakte erg gunstig (onre-gelmatige muur e.d., hulp van een ander met minstens gelijke klimrang (per factor)
+5/+3/x1/2 extra snel
+5: binnen 5 seconden, ongunstig oppervlak: geen voegen aanwezig, gladde muur, harde rots, geen overhangende constructie (per factor)
+1 per extra 5 meter klimmen zonder veilige rustplaats


Gewicht heffen 0/ BE10 KR15/ 5s
Optillen en 5 seconden boven het hoofd houden van een massa van 100 kg. De toepassing kan ook worden gebruikt voor het open beuken van allerlei hindernissen, buigen van ijzeren staven et cetera. Blunder: men laat het voorwerp uit handen vallen.
-5/BE-5/- gewicht hoeft slechts tot middel te worden getild
-1/KR-1/- per 5 kg minder
+1/KR+1/- per extra 5 kg


Springen 0/ KR5 LE5 /10s
4 meter ver of 1 meter hoog met 10 meter aanloop. Falen kan gevaarijk zijn.
+10/+5/-8 zonder aanloop
+5/+3/- per meter verder of 25 cm hoger.


Zwemmen 0/ KR10 GE10 BE10/ 60s
Standaard 25 meter zwemmen over een rustig meertje
-5/-1/- volledig glad water, met de stroom mee, wordt geholpen door ander met minstens gelijke rang zwemmen of kan zich vasthouden aan drijvend voorwerp. (per factor)
+5/+1/- Golfslag, storm, snelle stroom, door branding, binnen 30 sec, helpt ander, per 10 kg gewicht extra (per factor)


Voorbeeld van sport.
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Voorbeeld van sport

Nokoemba staat aan de oever van een snel stromend riviertje. Hij zou deze graag oversteken. Het riviertje is te breed om er overheen te springen, dus dat wordt zwemmen.

Vaardigheid Sport van Nokoemba is 11 Talent (LE) van Nokoemba = 14
Handicaps zijn normaal een = BE, GE en KR van 10. Geen probleem. Maar het feit dat het water snel stroomt maakt de handicaps 1 punt moeilijker. Nog steeds geen probleem. Handicaps = 0
Toeval = 16
Moeilijkheid is standaard 0, maar het snel stromende water maakt dit 5 punten moeilijker: 5.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     11 + 14 - 0 - 16 - 5    = 1
Drempel
3


De test lukt en Nokoemba staat aan de andere kant van het riviertje.