Zwarte magie ER? WI 0 1

Verval 5/WI10
Laat een voorwerp binnen 6 meter verroesten of verslijten zodat het een permanente –1 op de te gebruiken vaardigheid geeft.
-10/-/- bederft 1 dagrantsoen aan eten en drinken.
+5/+1/- per extra –1 effect


Levenmeester 20 WI13 De gebruiker verbreekt met deze spreuk de band die hij als levend wezen met de natuur heeft. Hij wordt effectief hierdoor een hogere vampier met alle voor- en nadelen van dien. De spreuk kan ook gebruikt worden op een ander, deze moet in de macht van de gebruiker zijn en heeft recht op een d20 ER test tegen de moeilijkheid van de spreuk.
+4-/- voor ieder punt mentaliteit boven de nul van gebruiker.
+10-/- gebruiker slaat zijn geest op in een voorwerp en kan vanuit dat voorwerp magie gebruiken. Het voorwerp moet gemaakt zijn door een ambachtsman welke hiervoor een test tegen een moeilijkheid van 50 haalt en minstens $10.000 kosten. Dit werkt niet op een ander.


Onlicht 10/ WI10 / 1U
Gebruiker verlaagt de verlichting binnen 6 meter 1 “stap”daglicht wordt schemerig, schemerig hallfduister etc (zie gevechtsregels).
Door personen gedragen magische lichtbronnen hebben recht op een weerstandstest.
+2/-/- per extra 2 m
+1/-/x2 extra tijdsduur
+5/+2/ per extra graad verlichting. (van daglicht naar absoluut duster is 4 stappen)


Parasitisme 15 WI13
De gebruiker zuigt hiermee levensenergie uit een doelwit dat binnen zijn zicht op een afstand tot 6m afstand staat. Het doelwit heeft recht op een d20 ER test tegen de moeilijkheid van de spreuk. Voor ieder punt waarmee deze test gemist wordt verliest het slachtoffer 1 punt GE en WI en krijgt de gebruiker 1 punt CO en CN tot aan zijn normale maximum
+1-/- per extra 2m afstand
+2-/- voor ieder punt mentaliteit boven de nul van gebruiker
+3-/- per extra doelwit
+5-/- verlies is permanent tenzij magisch genezen.


Vernietiging 15 WI12
Geeft de gebruiker het magische wapens Kou en Verwurging

Vervloeking 10 WI15
De gebruiker legt een doelwit in het zicht binnen 6m een nadeel op. In het standaard geval komt dit nadeel overeen met een van de volgende dingen:
- een kritisch effect naar keuze.
- een nadelige achtergrondoptie met een min correctie
De vervloeking duurt tot het slachtoffer natuurlijk van de effecten geneest, de magie opgeheven wordt of tot 24 uur voorbij zijn. Het slachtoffer heeft recht op een d20 ER testtegen de moeilijkheid van de zwarte magie.
+1-/- per extra 2m afstan of punt mentaliteit van gebruiker.
+3/-/- voor ieder punt extra kritisch effect of extra
min achtergrondscorrectie of extra doelwit (per factor).
+10/-/- doelwit kan niet natuurlijk genezen, maar alleen door magie.



Vervloekingen zijn de tegenpolen van zegeningen: erg veelzijdig en sterk, maar vereisen van de gebruiker fantasie en kennis van de tabel met achtergrondopties. Verzin er een leuke naam met prozaische omschrijving bij.
Voorbeelden van veel gebruikte vervloekingen zijn:
Naam Moeilijkheid (Omschrijving effect) bij een ME van 10:

Klamme voeten LE wordt 4 of 1 punt lager (als dit lager is dan 4) 20
Serieuze Stupefactie: IN wordt 2 of 2 punt lager (als dit lager is dan 2) 30
Totale Terreur : CH wordt 0 40
Mysterieuze Slaperigheid: doelwit krijgt halve AP bij temperaturen onder de 16 graden en valt in slaap als het vriest 25
Gewone Kwebbelkweller: doelwit kan geen woorden meer spreken 25
Butengewone Kwebbelkweller: doelwit kan helemaal geen geluid meer maken (morsecode met voos op de grond stampen mag nog steeds) 35
Verdorven brein: Doelwit wordt een Sadist(met kracht obsessie) 50.
Wilsslaaf: Doelwit gehoorzaamt in ALLES 55

Mensen met creativiteit: doe je best!

Dit is een Magische vaardigheid. Dit betekent dat de gebruiker minimaal ook over de vaardigheid Toveren tot een voldoende rang dient te beschikken
en de achtergrondsoptie Magisch Talent dient te hebben.


Voorbeeld van Zwarte magie.
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Voorbeeld van zwarte magie

Meester Sochott Ben - Eilon ziet zich geconfronteerd met een stel opgehitste jongelui, welke duidelijk aanstalten maken om de plaatselijke "Zwarte magiër" eens bij te werken. Even denkt Sochott aan het vernietigen van deze vervelende idioten, maar hij komt tot de conclusie dat dat slecht is voor zijn reputatie. Bovendien geeft het zo'n rotzooi op de vloer. Hij besluit tot een subtielere vervloeking.

Test van de vaardigheid Zwarte magie:

Sochott heeft een talent (WI) van 21,
en een rang Zwarte magie van 30.
De toepassing Vervloeking heeft als handicap WI 15, geen probleem. Handicap = 0
Toeval is 0,
Standaard moeilijkheid is 10. Dit geldt voor een - optie en een ME van 0 op een enkele tegenstander. Maar Sochott heeft een ME van 5, dus komen daar 5 punten bij, en hij is van plan een "Talent -4" optie te geven. Dit is een - optie en Sochott heeft 5 tegenstanders. Dus wordt de vervloeking 7 x 3 = 21 punten moeilijker. Moeilijkheid wordt 36.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     30 + 20 - 0 - 0 - 35    = 15
Drempel
1

De zwarte magie-test lukt. Sochott spreekt nu een spreuk uit om de magie ook te laten werken. Aangezien hij haast heeft spreekt hij de spreuk uit in 1 seconde.

Test van de vaardigheid Toveren:

Sochott heeft een IN van 18,
en een rang in de vaardigheid Toveren van 40.
De toepassing spreuk in 1 S heeft een handicap WI13. Geen probleem, Handicap= 0.
Toeval = = 16.
De moeilijkheid is gelijk aan de moeilijkheid van de vaardigheid Zwarte magie + 5 en wordt hiermee 40.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     40 + 18 - 0 - 16 - 40    = 1
Drempel
3
De vervloeking lukt en kost Sochott in totaal 1s en 8 CN.


De jongens moeten nu proberen een ER - test met een twintigzijdige dobbelsteen tegen een moeilijkheid van 35 te halen. Dat lukt ze niet, want de meest ervaren jongen heeft een ER van 25. Hun LE wordt nu gereduceert tot 1, waardoor ze vrijwel niet meer vooruit komen. Sochott kan nu vriendelijk zijn drankje afrekenen en en rustig vandoor gaan. De waard ziet wel een beetje bleek, maar loopt niet gillend weg.
Dat laatste was precies de bedoeling. Want ook een zwarte magier vind het belangrijk om af en toe een pilsje te pakken.