Creatie WI 0 1

Creatie is de magische vaardigheid welke zich bezig houdt met het maken en ontmaken van energie en materie.
Het is een van de meest veelzijdige en nuttige manieren van magie beoefening.

Betoveren 20 / WI15 Vaardigheid “X”10 /
Geeft een voorwerp een +1 op vaardigheid “X”(welke normaal BE gebruikt) bij gebruik. Verschillende betoveringen op hetzelfde voor-werp hebben nooit een cumulatief effect, maar kunnen wel verschillen-de effecten hebben. De betovering duurt 1 uur.
+10/Vaardigheid “X”+2/- per extra +1 bonus.

Desintegratie 35 / WI15 / -
De gebruiker laat een hoeveelheid materie binnen 6m uiteenvallen in stukjes. De hoeveelheid mag niet groter zijn dan 2 bij 1 meter. Ook bruibaar tegen gebruiksvoorwerpen, maar deze hebben recht op een ER test (van hun maker of van de drager indien hoger) tegen de moeilijkheid van de spreuk.
+10 uiteenvallen in stof
+1/+1/- per extra 2 meter punt ME boven de 15 van de gebruiker.


Elementaal wapen 25 / WI15/
Dit heeft het effect van een magische aanval van een element naar keuze anders dan Wurg.

Licht 20/ WI10 ME10/ 6U
Gebruiker schept uit het niets een hoeveelheid licht welke in de vorm van een bol in zijn buurt blijft hangen. Het licht heeft de intensiteit van en bereik van een kaarsvlam. (2m, -6ZI)
-5-2/- pastelkleurig licht (alleen bij kaarsvlammogelijk)
+1/-/+1CN +6U .
+5/-/- Olielamp: 4m rad, -3ZI
+10/-/- Gaslamp: 6m rad, -1ZI
+15/-/- Intensiteit van daglicht


Schepping 20 / WI 15 ME 5 Vaardigheid “X” 5/
De gebruiker kan een voorwerp met een moeilijkheid van 5 in de bijpassende vaardigheid maken. De verandering vindt plaats in de loop van een minuut per dag dat er normaal aan gewerkt zou moeten worden, is alleen mogelijk als de ruimte er voor bestaat, ontstaat in de handen van de magiër en oefent geen kracht uit. Voorbeeld is het maken van een plank uit een boomstam of bakstenen uit modder en stro. Het object kan niet langer zijn dan 1 meter, blijft 1 dag bestaan en verandert daarna in zijn oorspronkelijke vorm.
-10 schepping is een kiezel van 50 gr, halve liter water, ijsblokje, kaarsvlam of licht briesje van 5 sec.
+1 per extra meter of extra rang in het passende ambacht.
+10 duur is permanent.
+10 (een van de) grondstof(fen) is niet aanwezig. In dat geval is de betovering nooit permanent en beperkt tot ruwe materialen als hout, vezels en stenen die in de vrije natuur voorkomen.


Dit is een Magische vaardigheid.
Dit betekent dat de gebruiker minimaal ook over de vaardigheid Toveren tot een voldoende rang dient te beschikken
en de achtergrondsoptie Magisch Talent dient te hebben.


Voorbeeld van creatie en de vaardigheid Toveren.
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Almithangerel de Magister overnacht in de vrije natuur. Helaas heeft hij geen dak boven zijn hoofd. Hij besluit wat stukken hout op een hoop te gooien en hiervan een blokhut te toveren, een duidelijke toepassing van de vaardigheid Creatie, de toepassing schepping.
Er zijn twee testen nodig: een van de vaardigheid Creatie en een van de vaardigheid toveren:

Test van de vaardigheid Creatie:

Almithangerel heeft een talent (WI) van 17,
en een rang Creatie van 33.
Helaas heeft hij geen enkele rang in de vaardigheid Ambacht: timmerman. De spelleider stelt dat voor een goede blokhut toch minstens rang 5 nodig heeft, Handicap is daardoor een heftige 15
Toeval: dit is 0.
Standaard moeilijkheid is 20.
De standaard duur van de betovering is 1 dag, dit is lang genoeg.
De standaard grootte is 1 meter, dat is een beetje krap dus maakt Almithangerel hier 4 meter van. Dit maakt de test 3 punten moeilijker.
Almithangerel heeft genoeg hout, zodat alle grondstoffen (hout) genoeg aanwezig zijn. De moeilijkheid wordt hiermee in totaal 23.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     33 + 17 - 15 - 0 - 23    = 12
Drempel
1

De test tegen de vaardigheid Creatie lukt gemakkelijk. Nu moet Almithangerel een test van de vaardigheid "Toveren" maken om de betovering ook af te laten gaan. Almithangerel kiest voor de toepassing "spreuk":

Test van de vaardigheid Toveren:

Almithangerel heeft een IN van 16,
en een rang in de vaardigheid Toveren van 33.
De toepassing spreuk heeft een handicap WI10, waar Almithangerel gemakkelijk aan voldoet. Handicap = 0.
Toeval (vier dobbelstenen) = 15.
De moeilijkheid is gelijk aan de moeilijkheid van de vaardigheid creatie, inclusief Handicaps en correcties bij creatie. Dit wordt 15 + 20 + 3 = 38.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     33 + 16 - 15 - 15 - 23    = -2
Drempel
3


De betovering mislukt, maar de magier is wel de CN en s kwijt die de betovering kost. Almithangerel vervloekt het feit dat hij niet een rang in de vaardigheid Ambacht: Timmerman heeft, want met die ene rang was de betovering 5 punten gemakkelijker geworden. Almithangerel had dan de handicap niet met 5 maar met 4 punten gemist, en de handicap had dan 10 in plaats van 15 punten uitgemaakt.