Golem WI 0 1

Golem 15/ IN10 Vaardigheid "X"10/ variabel
De gebruiker maakt uit ruwe materialen een golem. Een golem is een zielloze, geanimeerde dienaar welke eenvoudige klusjes kan doen. Er zijn verschillende golems die gemaakt worden van verschillende materialen. Suggesties voor golems kunnen worden gevonden in het Bestiarium. De boven gegeven basismoeilijkheid van 25 - MN geldt voor het meest eenvoudige type golem. Tijd, materiaalkosten en vaardigheid "X" verschillen per golem. Alle golems hebben de achtergrondoptie "construct". Ze kennen vaste talenten en vaardigheden, welke kunnen worden aangepast met de volgende correcties:
+2/+1/- per van extra achtergrondsopties.
+3/+1/- per rang beroep extra
+5/+2/x 0,5 extra goedkoop


Dit is een Magische vaardigheid.
Dit betekent dat de gebruiker minimaal ook over de vaardigheid Toveren tot een voldoende rang dient te beschikken en de achtergrondsoptie Magisch Talent dient te hebben.


Voorbeeld van golem.
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Sochott Ben Eilon heeft behoefte aan een simpele wachter om de achterdeur te bewaken. Met zijn niet al te beste reputatie is betrouwbaar personeel moeilijk te krijgen, dus besluit hij voor dit doel een golem te bouwen.

Hij besluit een geanimeerd Skelet te maken. Dit is een ondode, de magiër heeft naast de vaardigheid Golem ook een beheersing van de vaardigheid Zwarte magie nodig. Als eerste heeft hij een intact skelet nodig. Niet zo'n probleem: altijd wel te verkrijgen op de zwarte markt, of desnoods moet daarvoor een bezoek aan het plaatselijke kerkhof worden gebracht.
Vervolgens moeten er testen gemaakt worden van de vaardigheid Golem en de vaardigheid Toveren.

Test van de vaardigheid Golem:

Sochott heeft een WI van 20,
en een rang in de vaardigheid Golem van 26.
Golem maakt een standaard skelet. Sochott heeft een IN van 16 en een rang Zwarte magie van 42, dat is meer dan genoeg. Handicap = 0.
Toeval = 0.
De moeilijkheid is gelijk aan wat in het Bestiarium wordt gegeven: minimum +10 = 25.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =    26 + 20 - 0 - 0 - 25    = 21
Drempel
1


Met andere woorden: deze test was een eitje. Sochott besluit voor de toepassing van de vaardigheid Toveren:

Test van de vaardigheid Toveren:

Vaardigheid Toveren van 34.
IN is 16,
De toepassing spreuk heeft een handicap WI10 Handicap = 0.
Toeval (vier dobbelstenen) = = 10.
De moeilijkheid is gelijk aan de moeilijkheid van de Golem-spreuk: 25

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     34 + 16 - 0 - 9 - 25    = 6
Drempel
3


Ook deze test is een eitje. Met vrij minimale inspanning maakt Sochott een geanimeerd skelet dat eenvoudige opdrachten voor hem uit kan voeren. Met wat meer inspanning had Sochott de vaardigheden en talenten van het wezen kunnen opvoeren.