Illusie ER? WI 0 1

Met magie dingen laten zien die er niet zijn.

Waanbeeld 25/ CH15 WI 15/ 1U
De gebruiker probeert het doelwit juist iets te laten zien wat er niet is. De illusie kan geen licht geven, zij bestaat alleen in de geest van de waarnemers. Zij kan worden gebruikt om iemand onzichtbaar te maken. Deze onzichtbaarheid verdwijnt als de gebruiker een actie uitvoert waarmee zijn omgeving fysiek verandert. Indien een illusie wordt aangevallen en schade krijgt verdwijnt zij. De basisvorm heeft een inhoud van 2 bij 2 bij 2 meter of kleiner en geeft een beeld dat stil staat. Het beeld moet iets zijn wat de gebruiker ooit eens eerder gezien heeft. Het waanbeeld duurt normaal 1 uur.
+1 per verdubbeling van de inhoud van de illusie.
+5 lichtbeeld beweegt, maar kan niet van plaats veranderen
+5 lichtbeeld kan van plaats veranderen, 2m per ronde.
+5/+2/- inclusief reuk
+15/+3/- inclusief tast. Hierdoor is een aanval mogelijk met een aanvalsrang als had de gebruiker een rang Vechten gelijk aan zijn rang illusie. Deze aanval heeft een snelheid van 3 en verder geen correcties, maar van een wapentype naar keuze zolang het maar bij de aard van de betovering past. Kritieke effecten bestaan slechts in het hoofd van de getroffene. Als hij “sterft” of bewusteloos raakt valt hij voor 1 kwartier in een coma. Als de gehele betovering ongedaan wordt gemaakt verdwijnen de effecten van de kritieke verwondingen terstond. Zonder tast verdwijnt de illusie als hij een ander voorwerp aanraakt.


Hul 15/ CH15 WI 15/ 1U
Als Waanbeeld, maar veranderd het uiterlijk van 1 persoon of gebruiksvoorwerp met de mogelijkheden van de vaardigheid Opmaken of Ambacht en een moeilijkheid gelijk aan 10.
-10/-2/- alleen basiskleur voorwerp of persoon verandert, of voorwerp ziet er mooi opgepoetst of juist dof en vaal uit.
+ 1/-/extra uur duur/extra rang opmaken/rang Ambacht/persoon.


Dit is een Magische vaardigheid.
Dit betekent dat de gebruiker minimaal ook over de vaardigheid Toveren tot een voldoende rang dient te beschikken
en de achtergrondsoptie Magisch Talent dient te hebben.


Voorbeeld van illusie.
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving

Lentestorm probeert langs een paar wachtposten te komen. Stil bewegen kan ze goed genoeg, maar ze kan niet voorkomen dat ze dwars door het gezichtsveld van de wachtposten moet lopen. Gelukkige beheerst Lentestorm illusies. Ze maakt een lichtbeeld dat met haar meebeweegt en dat haar eigen vorm verstopt. Met andere woorden: ze wordt onzichtbaar.

Vervolgens moeten er testen gemaakt worden van de vaardigheid Golem en de vaardigheid Toveren.

Test van de vaardigheid Illusie:

Lentestorm heeft een WI van 15,
en een rang in de vaardigheid Illusie van 19.
Ze heeft een CH van 17, dit is voldoende om de Handicap niet te missen. Handicap = 0.
Toeval = 0.
Lentestorm gebruikt een Waanbeeld. Standaard moeilijkheid 25. Hier komt 5 punten bij omdat het lichtbeeld van plaats veranderd. Moeilijkheid = 30.

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =    19 + 15 - 0 - 0 - 30    = 4
Drempel
1


Dit gaat goed. Met één punt meer beheersing van Illusies had ze ook bijvoorbeeld haar geur kunnen maskeren. Lentestorm gaat toveren en gebruikt een spreuk. Hierbij heeft ze het nadeel dat ze natuurlijk geen geluid mag maken, anders wordt ze alsnog ontdekt.

Test van de vaardigheid Toveren:

Vaardigheid Toveren is 34.
IN is 15,
De toepassing spreuk heeft een handicap WI10, +3 vanwege het geen geluid kunnen maken. Dit haalt Lentestorm gemakkelijk. Handicap = 0.
Toeval = = 18.
De moeilijkheid is gelijk aan de moeilijkheid van de Illusie 30, +5 vanwege het geen geluid kunnen maken: 35

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     34 + 15 - 0 - 18 - 35    = -2
Drempel
3


De betovering mislukt. De AP en CN welke in de spreuk zijn geinvesteerd zijn verloren. Ze probeert het nog eens.
Alle factoter blijven hetzelfde behalve de drempel en het toeval, en gooit ze = 12

Effect =    Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid    =     34 + 15 - 0 - 12 - 35    = 1
Drempel
2


Dit keer lukt de betovering. Lentestorm is voor een uur onzichtbaar, of tot ze voorwerpen verplaatst. Waakhonden zullen nog steeds aanslaan, want haar geur wordt niet gemaskeerd.