Kennis? IN 0 1

Bijna alle ándere vaardigheid heeft een bijpassende kennisvaardigheid, welke de theorie van die vaardigheid leert.
Daanaast zijn er aparte kennisvaardigheden voor andere rassen, geschiedenis, denkspelen etc.
De spelleider bepaalt hoeveel kennisvaardigheden er in zijn verhaal van toepassing zijn.

Analyse 10/-/1u+1CN
Het oplossen van een abstract kennisprobleem als een berekening of onderzoek. Standaard moeilijkheid is het oplossen van een probleem op het moeilijkheidsniveau van de lagere school
-1/-/x2 Extra tijd beschikbaar
+1/+1WI/x0,5 Extra snel
+5/tp3/- Middelbare school
+10/tp6/- Voortgezet onderwijs
+15/tp10/- Academisch
x2 /WI10/x2 volledig uit het hoofd.


Toepassing 10/WI10/1s+1CN
Gebruik van kennis van een vaardigheid om die vaardigheid beter uit te kunnen oefenen. Deze toepassing kan alleen worden gebruikt in een situatie waarin het probleem rustig te bestuderen is en geen actieve tegenstand biedt. Voorbeelden hiervan zijn:

Naam vaardigheid Gewenste omstandigheden voor gebruik kennis
Ambacht Herhaalde produktie bekend produkt in eigen, vaste werkplaats
Belasting Heffen van halters
Conversatie Gebruik naar mensen die je vertrouwen (vrienden?) in normale omstandigheden
Genezen In goed uitgerust hospitaal
Heimelijk In eigen bekende omgeving
Kunst Voor "eigen publiek".
Leider Ten opzichte van vast en vertrouwd personeel of leerlingen
Oefening Aangezien Oefening geldt voor spannende confrontaties: nooit
Opmaken Voor bekende rol, identiteit of gezelschap
Overleven Zie Oefening
Persoonlijkheid Het leren van een nieuwe vaardigheid is nooit een volledig beheersbaar proces.
Rijden Bekend rijdier of transportmiddel naar bekend terrein
Sport In oefening, zonder dat er wat van afhangt
Taal In blbliotheek met referentiemateriaal
Talent Indien de bijpassende vaardigheid aan de vereisten van deze kolom voldoet
Vechten Tegenstander zonder AP of CO.
Wildernis De "thuisstreek" van het personage.
Magie Het maken van runen e.d. in een magische werkplaats.


Magie: hieronder vallen alle magische vaardigheden. Het loont dus echt om dingen als runes en magische drankjes van te voren voor te bereiden in een werkplaats.
-1/-/+2CN Gebruiker extra geconcentreerd.
+2/-/- per punt extra bonus


Uitvinden 10/ IN20 WI15 MA10/1u +10CN
Deze toepassing verlaagt TP een punt voor alle acties van dit personage met de betrokken vaardigheid binnen 24 u
+10/+1/- per extra TP

Voorbeeld van kennis: analyse.
Voorbeeld van kennis: toepassing.
Afkortingen en symbolen
  Uitleg van de omschrijving