Voorbeeld van Analyse
Sir Francis is op zoek naar kennis over de geschiedenis van kasteel Shadrovnan in de buurt van de stad Tirgu Mures. Hij geeft hier de vaardigheid Geschiedenis voor nodig, die hij zelf niet beheerst. Met wat rondvragen komt hij te weten dat de monniken in het nabijgelegen klooster deze kennis bezitten.
Na enig rondvragen komt Sir Francis de monnik Severinus tegen. Deze heeft een rang Kennis: Geschiedenis van het land van 12. Francis wil weten hoe de laatste graaf van het kasteel aan zijn einde is gekomen. De spelleider geeft deze kennis een +5 op moeilijkheid. Hij is niet algemeen bekend, maar vrij gemakkelijk te vinden. Severinus gebruikt de toepassing Analyse
Severinus heeft een IN van 14,
Analyse van dit probleem heeft een handicap TP=6, geen probleem.0.
Toeval = 0.
De spelleider geeft dit een moeilijkheid te vergelijken met dat van het voortgezet onderwijs. De standaard moeilijkheid van 10 wordt met 10 punten verhoogd tot 20.
Effect = Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid = 12 + 14 - 0 - 0 - 20 = 6 Drempel 2
Severinus vertelt Francis dat Ludovic IV, laatste graaf van Shadrovan, is omgekomen bij een mysterieuze instoring in het kasteel. Het kasteel is daarna verlaten. Hij had geen nakomelingen.
Voorbeeld van toepassing
De groep avonturiers heeft het gevoel dat men gevolgd wordt. Men besluit te proberen om de achtervolger uit te schakelen. Trevor heeft zich op een verdekt punt opgesteld, haalt de benodigde testen van de vaardigheid Heimelijk en ziet hoe er inderdaad een gewapend persoon 20 meter achter de groep aanloopt. Hij besluit hem aan te vallen met een onverwachte aanval van achteren.
Vaardigheid Kennis: Vechten is 4
Intelligentie is 14
Wilskracht van Trevor is 17, dus de ahndicap WI 10 wordt gemakkelijk gehaald. Handicap = 0
Toeval = 0 Standaard moeilijkheid is 10. Dit geeft een +1 bonus. Trevor besluit om de moeilijkheid met 4 punten te verlagen door zich extra te concentreren. Dit kost hem 8 CN extra. Maar hij besluit ook zijn bonus met 6 punten te verhogen. Dit maakt de toepassing 12 punten moeilijker. De uiteindelijke moeilijkheid wordt nu 18.
Effect = Vaardigheid + Talent - Handicaps - Toeval - Moeilijkheid = 4 + 14 - 0 - 0 - 18 = 0 Drempel 1
De test lukt, zoals te berekenen viel, en Trevor mag 7 punten bij zijn rang vechten optellen, zo lang als zijn tegenstander verrast is.